Vem är jag egentligen

Jag är en vanlig kvinna som går i vanliga skor. Jag har lite olika intressen men som jag ännu inte behärskar till fullo. Men hur kul vore det om så var fallet. Går och påtar i min trädgård och försöker få det hemtrevligt i huset. Bor tillsammans med Thomas som varit min "gubbe" i 24år. Vi har varsin son, men de är vuxna och har egna hem nu.

lördag 31 mars 2018

Sådde jag för tidigt eller för sent?

Det finns vissa sådder som jag förmodligen sått för tidigt och en del som är sådda försent. Dessa gurkor såddes 3 mars och ser ut så här idag. Tänk er en månad till. Då är det den typ 30:e april och är förmodligen omplanterade i varsin stor kruka med superlånga blompinnar som håller upp dem. Det går ju inte att plantera ut dem i växthuset då, eftersom frostnätterna inte har gett med sig. Men kanske kan jag skörda gurkor mycket tidigare. Vi får se. Nästa år sår jag nog 2-3 plantor lika tidigt, men väntar med resten till slutet på mars.


Grönkål som såddes 3 mars. När tunnelväxthuset är uppställt, går det nog att ställa ut dessa trots att det är kallt ute. Borde nog så en kruka till snart, så att jag har kål att skörda efter denna.


Frösådd lök verkar ta tid på sig. Här har jag planterat om gul och röd lök som är sådda 3 och 11 mars. Jag har klipp ner dem samtidigt som omsådden, det är därför de inte är så höga. Nästa år tror jag att jag sår dem i ett pluggbrätte med 3-4 frön i varje fack. Sen får de stå kvar till utplantering. Jag klipper dem 2-3 gånger och vattnar med näringslösning.

Så här ser löken ut som jag sådde 3 mars. Jag har inte klippt dem än, men får nog göra det snart.


Min Pak Choi såddes i pluggbrätte 11 mars och planterades om typ 2 veckor senare. Idag ser det ut så här.


Melonen tar lång tid på sig. Här står växthusgurka, squash och melon alla tre såddes 11 mars. Meloner får jag nog så lite tidigare än gurka nästa år.

Basilika är gott. Sådd 3 mars. Först i pluggbrätte sen omplanterad.  

Tomater sådda 3 mars.


Padrones och paprika sådda 3 mars.


Sparris sådde jag den 26 mars. De tar ju 3-4 år innan man kan skörda första gången, så jag tyckte att det var dax. Jag har länge funderat på detta, och hade jag sått dem för 4 år sen, så hade jag varit glad nu.


Inga kommentarer: