Vem är jag egentligen

Jag är en vanlig kvinna som går i vanliga skor. Jag har lite olika intressen men som jag ännu inte behärskar till fullo. Men hur kul vore det om så var fallet. Går och påtar i min trädgård och försöker få det hemtrevligt i huset. Bor tillsammans med Thomas som varit min "gubbe" i 24år. Vi har varsin son, men de är vuxna och har egna hem nu.

söndag 4 mars 2018

En vecka senare (en odlingsrapport)

Jag sådde lite mer igår. Det var jord i hela köket, men jag var en duktig flicka och städade efter mig.

Jag planterad om några chili och tomater. Jag har också toppat chilin och paprikan. Det svider lite i själen när jag tar bort de översta bladparen, men förhoppningsvis så blir de buskigare när de växer upp.


Denna bild tog jag igår.


Så här såg några av dem ut för en vecka sedan.


Två små tomatplantor fick en varsin mjölkkartong att växa i. Jag planterade dem långt ner i boxen, På så sätt kan jag fylla på med mer jord när de vuxit upp en bit.

Sånt tycker tomatplantor om. Dessa såddes 17 feb.





Löken som jag sådde 12 februari, ser ut så här idag. Bredvid löken knödde jag in några omskolade jalapenos och padrones som såddes 2 februari resp 17 januari. Här händer det inte så mycket. 




Denna lökiga bild togs 26 februari. Som sagt, händer väldigt lite.



Den lådan som det händer minst i är denna. Här står sånt som verkar ha problem med att få bort frökapseln från bladen. Att försöka pillra bort dem, vågar jag inte. Jag får väl med mig alla bladen under "bortpillningen". De får kämpa på, på egen hand. Detta är naturens lag.


Att pillra ner jord i 96 små hål var inte lätt. Dvs att få ner jord till hälften, för att sen stoppa ner frön och lägga på med mer jord var krångligare än jag trott. 

Jag öste på med en massa jord, som jag sen föste runt över hålen. En del hål fick mycket jord i sig, en del andra typ inget. 

När jag äntligen hade fått ner lite i varje hål så vattnade jag. Frön lades i och sen tog jag jord och lade i en bunke, öste på med vatten och rörde runt, så att jag fick till en simmig gröt.

Denna gröt kunde jag sen med en sked, ösa över fröna. Det var ganska mycket vatten i gröten, så jag behövde inte vattna efteråt. Mycket smidigt!!!!!


I detta pluggbrätte såddes den 3 mars:  Lila och gula tomater (egna frön), liten gurka (egna frön), busktomat, pastatomat, basilika, gul paprika (egna frön), grön chili (egna frön), melon (egna frön), squash, växthusgurka, röd lök, gul jättelök och grönkål.





Idag ska jag ut (ja, ut i snön) och så lite mer dill, persilja mm. 


Hörs!!


Sussi

Inga kommentarer: