Vem är jag egentligen

Jag är en vanlig kvinna som går i vanliga skor. Jag har lite olika intressen men som jag ännu inte behärskar till fullo. Men hur kul vore det om så var fallet. Går och påtar i min trädgård och försöker få det hemtrevligt i huset. Bor tillsammans med Thomas som varit min "gubbe" i 24år. Vi har varsin son, men de är vuxna och har egna hem nu.

lördag 17 mars 2018

Det är så roligt

Det är som att ha små bebisar att ta hand om. Man måste pyssla och gulla med dem. En del plantor växer så det knakar. De tar hand om sig själv. Andra är lite långsammare, och när man tror att de aldrig kommer att komma upp ur jorden, så händer något. 

Jag är ledsen över att behöva tråka ut er med mina odlingsbilder, men de har ett syfte. Jag vill kunna gå tillbaka och kika på detta kommande år, för att se hur lång tid vissa växter tar på sig att växa. Detta för att kunna planera sådder i framtiden. 

En del växer supersnabbt och kanske inte behöver sås förrän i april. Andra, såsom chili och paprika, måste man börja att så redan i december eller januari.

Detta brätte, såddes 3 mars. På bara 2 veckor ser det ut så här:





Det som växte snabbast var grönkålen. De ser ni längst till höger i bilden. De stora bladen är gurka. Squashen som är sådd i mitten till vänster om gurkan, tar lite tid på sig. Tror att det var frön som blev över förra året. Kan bero på det.

Jag sådde lite lite mer squash i ett brätte för en vecka sen. De fröna köpte jag i år. Inget har hänt där heller. Däremot, så ville jag prova att så pak choi, och de är typ de enda som kikat upp i det brättet. Jag har nog sått dem för tätt, men jag får plantera om dem när de blivit lite större. Detta är en sort som blir stora. Jag har köpt pak choifrön som skall bli en liten mindre variant. De får jag vänta lite med.  





Tomaterna på bilden ovanför längst ner till höger, skall väl planteras om snart, Kanske gör det i helgen. De har blivit omplanterade en gång tidigare.

Här är en närbild på min pak choi. Bakom den tittar lite ruccola upp.




Som sagt, det är så roligt. Nu vill jag att snön skall smälta, så att jag kan bygga upp mitt tunnelväxthus.


Inga kommentarer: