Vem är jag egentligen

Jag är en vanlig kvinna som går i vanliga skor. Jag har lite olika intressen men som jag ännu inte behärskar till fullo. Men hur kul vore det om så var fallet. Går och påtar i min trädgård och försöker få det hemtrevligt i huset. Bor tillsammans med Thomas som varit min "gubbe" i 24år. Vi har varsin son, men de är vuxna och har egna hem nu.

fredag 28 augusti 2009

Nyponsherry

Nyponsherry

 

Nyponsherry


2 liter hela osköljda frostnypna nypon
3 3/4 liter vatten
1,7kg socker


Koka vatten och socker och låt det

kallna. Blanda sedan allt i en hink med passande lock. Rör regelbundet de 3 första dagarna, därefter en gång i veckan.

Låt stå 6 månader. Sila drick och njut.

Denna brygd gjorde jag förra året. Många av er har smakat den, men för er som inte gjort det, här är receptet. Gör en egen. Snart är nyponen klara att plocka, så passa på. Själv tänker jag sätta en större sats i år än jag gjorde förra året. För att slippa vänta på att första frosten skall “nypa” nyponen, så lägg dem i frysen ett par timmar. Jag tänkte försöka mig på samma dryck fast med rönnbär. Jag rapporterar.


Inga kommentarer: