Vem är jag egentligen

Jag är en vanlig kvinna som går i vanliga skor. Jag har lite olika intressen men som jag ännu inte behärskar till fullo. Men hur kul vore det om så var fallet. Går och påtar i min trädgård och försöker få det hemtrevligt i huset. Bor tillsammans med Thomas som varit min "gubbe" i 24år. Vi har varsin son, men de är vuxna och har egna hem nu.

söndag 5 april 2020

Våren knackar på

Nu börjar det bli varmare ute. Det blir fortfarande frost på nätterna, och det har till och med snöat. Den låg dock inte kvar många timmar, som tur var.
Jag har jobbat hemifrån ganska mycket. Inte för att skydda mig själv. Jag klarar mig. Men Thomas blir ju så in i helsike sjuk för lilla minsta. 
Om jag går och handlar, så vill jag inte riskera att smitta någon som inte skulle klara av coronan lika bra som en normalt frisk person. Man får bidra med det man kan.

 I helgen ägnar jag mig åt trädgårdsarbete. Städa hemmet får jag göra på torsdag. Då är det skärtorsdagen och jag är ledig.

Denna påsk blir inte riktigt vad man tänkt. Man avråder ju folk att åka land och rike runt för att träffa släckt och vänner.
Fredrik vill ju komma och jag kan ju inte lova något ifall att. Han förstår ju inte och jag vill ju inte att han skall sitta hemma själv.
Nu tänker jag jobba på kontoret måndag och onsdag nästa vecka. Jag åker bil till jobbet en av dagarna och skall försöka undvika rusningstiderna övriga resor, så det ska nog inte vara några problem att han kommer.
Fredrik själv, mestadels suttit i karantän de senaste 3 veckorna.

Igår körde jag en massa hästskit ner till trädgårdslandet.
Vi fick hem en stor hög förra helgen och har kört en del kärror redan. Nästan alla odlingslådor ute är fyllda.
Det tar på ryggen, och man får vila emellanåt.

Den övervintrade broccolin får vara första bilden denna gång. Jag tänkte att vi kunde äta den i påsk.


En övervintrad spetskål. Tar nog ett tag till innan den rullat ihop sina blad.

Den stora bajshögen minskar sakta med säkert. Den ligger otroligt dumt. En stor del ligger på grus och en annan del lutar mot stammen på min fläder. Inge bra, så vi kämpar med att få bort den.

Igår höll jag på, med att köra skottkärror till landet. Jag har just nu 6st smala odlingslimpor. Jag tänker göra 5st lite bredare. Det är inte så lätt som man tror. Jag hittar inte mina krattor, så jag har bara en lövkratta att jobba med. Här har jag fått till den första.

En stund, och ett antal skottkärrokörningar senare, så blev limpa nr 2 klar.

Nr 3 blir klar idag och förhoppningsvis resten också. Vi måste byta däck på bilarna också.

För ett tag sen gjorde jag i ordning lådorna i tunnelväxthuset och fyllde på med ny jord. Jag har ju planterat spenat och ruccola, men det går sådär.
Ruccolan ser bra ut, men spenaten är gles. Får vänta lite till.
I lådan högst upp på bilden nedan, har jag hällt i en hink bokashi. Igår när jag kom ner, så hade mössen grävt sig ner i den och käkat en del. Vet inte hur bra det är för dem att äta bokashiströ, men vad gör man. Jag vågar inte så något i den lådan förrän det blivit jord.



Eftersom mössen har varit i mina vintersådder och grävt, så sådde jag lite mer av vissa sorter igår. De har knipsat av topparna på plocksallat, så mer sånt såddes. Broccoli, kålrabbi, romansallat och pak choi.

Jag har några krukor i lilla växthuset också. Timjan börjar växa nu. Persiljan och gräslöken såddes mycket senare och har inte vaknat än.

Jag skulle behöva plantera om lite tomater och paprikor inne, men får kanske vänta lite med det. Hästbajshögen och däckbyte är viktigare.

Syns snart!!!

Inga kommentarer: