Vem är jag egentligen

Jag är en vanlig kvinna som går i vanliga skor. Jag har lite olika intressen men som jag ännu inte behärskar till fullo. Men hur kul vore det om så var fallet. Går och påtar i min trädgård och försöker få det hemtrevligt i huset. Bor tillsammans med Thomas som varit min "gubbe" i 24år. Vi har varsin son, men de är vuxna och har egna hem nu.

onsdag 22 april 2020

Fågelfnas

Jag hittade nåt fnas på köksbänken i morse. Det måste vara nåt frö som vi släpat in från trädgården. Det ser ut om en ullig fågel med lång näbb. Man blir ju nyfiken på vad det kan vara för växt. Måste nog planera det så gåtan blir löst.

Jag har sått gurka idag. Krukorna fyllde jag med jord i söndags och etiketterna skrev jag i går kväll, så det tog inte så lång tid.
Nu är det fullt i köksfönstret. Jag har några muggar med tomat- och sötpotatisskott som jag måste sätta i jord. Det får bli imorgon efter jobbet. Men var ska de stå???


Min vintersådda drivsallat behövdes planteras om. Istället för att sätta dem i separata krukor, så planterade jag ut dem direkt i lilla växthuset. 


Se så tjusigt det blev. Bakom dessa skall jag så några sockerärtor. Jag har lagt fröna i blöt och sår dem imorgon.

Jag sådde samtidigt mer sallat, så att jag har mer när dessa är uppätna. Sallat gror bäst när det är kallt, så jag vågade inte ställa ut krukorna i något av växthusen. Jag ställde lådan ovanpå frysen på baksidan och lade sen ett lock på så att musen inte grofsar runt i sådden. Thomas använder utrymmet till att förvara en av sina metalldetektorer. Förmodligen får den inte plats någon annanstans!😁

Jag har också hunnit att så några blommor. 
Zinnia, ringblommor, lejongap som jag ställde i tunnelväxthuset. Musen har ju varit och grävt upp frön från tidigare sådder, så jag lindade in sådden i en fiberduk. Håller tummarna nu!!



Den vintersådda lejongapen har de låtit bli, så den har börjat gro.

Nån spetskål som står i lilla växthuset blommar snart. Den får stå kvar och blomma ut, så tar jag fröna från den sen. Vad det är för sort har jag ingen aning om. Det får bli en överraskning.

Nu har Thomas kommit hem, så nu ska vi väl äta nån middag.

Kram och hörs!!
Sussi

Inga kommentarer: