Vem är jag egentligen

Jag är en vanlig kvinna som går i vanliga skor. Jag har lite olika intressen men som jag ännu inte behärskar till fullo. Men hur kul vore det om så var fallet. Går och påtar i min trädgård och försöker få det hemtrevligt i huset. Bor tillsammans med Thomas som varit min "gubbe" i 24år. Vi har varsin son, men de är vuxna och har egna hem nu.

tisdag 14 april 2020

Ny odlingsyta

Vi har bestämt oss för att göra ett nytt odlingsland i den gamla hönsgården. Vi började för ett par månader sen att fräsa upp jorden med en jordfräs. Vi har lerjord på vår tomt, men här visade sig vara fin sandjord.
Under påskhelgen tog vi ett rejält tag i denna delen av trädgården.
Vi har tänkt att börja med potatis och jordgubbar.
För ett antal år sen, fick vi jordgubbsplantor av grannen Martina och de är supergoda. Jag tänker ha kvar det gamla jordgubbslandet ifall att de inte trivs i det nya.
Kanske får jag mer plantor av Martina. Hon har rätt många revor i sitt land.


Det finns miljoners stenar i jorden och till en början sprang jag fram och tillbaka med de jag kunde få plats med i händerna och kastade dem i en hög utanför hönsgården. Men det var för jobbigt. Jag gick och hämtade en hink att samla dem i istället. Det var smidigare.

Kolla in jorden!!! Ingen lera!!!

 Och högen växte och växte......

Ryggen värkte. Men det var bara att jobba på.

Här är en video på Thomas när han fräser upp jorden.


 Jag vågar inte riktigt ploppa ner potatisen i jorden än. Det kan vara för kallt. De som kan och vet, säger att jorden skall vara minst 8 grader innan utplantering. Och nya landet är inte helt klart än.

Jag lade några potatisar på groning och ställde dem i ett fönster. Detta gör att de utvecklar rötter och har då ett större försprång. Nu var jag nog lite sent ute. Jag planerar att sätta potatisen nästa helg. Men man vet inte hur vädret blir då. Jag kanske får vänta ett tag till.


Sparrisen börjar titta fram. Det är ju första året som de växer upp utomhus. Dessa sådde jag 26 mars 2018 och förvarade dem i mitt tunnelväxthus över vintern. I juni 2019 planterade jag ut dem på två ställen i trädgården.
Förmodligen blir de inte så tjocka så att vi kan äta dem i år. Det bör man inte heller göra. De behöver växa till sig för att rötterna skall bli mer etablerade, Men nästa år så.....

 Vi syns!!

Inga kommentarer: