Vem är jag egentligen

Jag är en vanlig kvinna som går i vanliga skor. Jag har lite olika intressen men som jag ännu inte behärskar till fullo. Men hur kul vore det om så var fallet. Går och påtar i min trädgård och försöker få det hemtrevligt i huset. Bor tillsammans med Thomas som varit min "gubbe" i 24år. Vi har varsin son, men de är vuxna och har egna hem nu.

måndag 20 april 2020

Jordgubbar istället för potatis

Jag tänkte ju sätta mina potatisar i helgen, men jag hann inte med det.
I lördags grävde jag upp gräslöken och persiljan som överlevt vintern och lade dem i hinkar.
Sen öste jag på med hästbajs och ny jord ovanpå. Sen grävde jag ner dem igen. Jag har mer på gång i krukor som står i lilla växthuset, men de har precis börjat kika upp ur jorden.

I samma odlingslåda står ett par purjolök kvar sen förra året. De är rätt taniga, men de kanske växer på sig nu när de har fått lite gödsel. 

Medan jag höll på, så kom Elsa på besök. Det är Emil och Lindas gosiga katt. Hon är så mysig och kelig.


Igår började vi med att gräva upp alla jordgubbsplantor. Tanken var att lite snabbt fräsa upp jorden, myllra ner hästbajs och lite ny jord och sen stoppa tillbaks dem igen. Det tog halva dan. Men nu är det gjort. Hoppas nu att de tar sig. 

Så här ser det ut nu.

Medan jag planterade tillbaks dem igen, höll Thomas på med det nya landet i hönsgården. Har krattade till ytan och lade småsten i små högar. Planerat var att sätta potatis där i helgen, men vi var helt slut efter allt fräsande och planterande. De sista stackars jordgubbsplantorna som inte fick plats i andra landet, var ju tvungna att komma ner i jorden. Det fick bli lite provisorisk plantering i nya landet. Jag får i efterhand gå och myllra ner hästbajs.

Jag hann dock gödsla vitlöken. Jag plockade bort löven som låg runt dem och myllrade sen ner blodmjöl och pelleterad hönsgödsel runt lökarna. Om det inte regnar på ett tag, får jag väl ordna med vattningen själv.

Jag har sått olika sorter squash. Här har jag ställt krukorna i små godislådor och lagt lock på. Lådorna har jag ställt lite varstans i fönstren, där det får plats. Jag skulle så gurka också, men upptäcker att jag inte köpt frön. Det låg två tomma fröpåsar i lådan och de som det låg frön i, var gamla. Fasen!! Det blir till att åka in och handla


Jag köpte tomatfrön från Gaia Garden i grekland, men har misslyckats med i princip alla sådder. En av de två fröer av sorten Alice´s Dream som jag sådde förra helgen har grott.
I torsdags hittade jag Tomatmamman som sådde just Alice´s Dream och jag beställde 20 frön.
I fredags låg de i brevlådan.
De sådde jag igår och ställde i godislådor. Nu håller jag alla tomattummar för att de skall gro.

På återseende!!
Sussi

Inga kommentarer: