Vem är jag egentligen

Jag är en vanlig kvinna som går i vanliga skor. Jag har lite olika intressen men som jag ännu inte behärskar till fullo. Men hur kul vore det om så var fallet. Går och påtar i min trädgård och försöker få det hemtrevligt i huset. Bor tillsammans med Thomas som varit min "gubbe" i 24år. Vi har varsin son, men de är vuxna och har egna hem nu.

lördag 28 juli 2018

Dax att skörda

Det har varit så varmt, så trädgårdsarbetet har blivit försummat på sista tiden. Jag har dock vattnat allt, men inte mycket mer.

Jag vaknar ju så tidigt på morgnarna, så jag har passat på att gå ut och göra någon nytta innan solen börjar att gassa.

I förrgår gick jag ut och plockade lite vinbär. Vi har en plats i trädgården där vi brukar elda (när man får). Där står en vinbärbuske och den har en otrolig motståndskraft till värmen från elden. Att den lever är ett under.
Jag fick ihop en välfylld liten skål med bär.

Så här såg busken ut. Helt oroligt.



Bondbönorna var väldigt ledsna när vi kom hem från Frankrike, så jag skördade nästan allt. Passade också på att ta hand om Märgärtorna.



I de hinkar som jag satt potatis och lök, hade blasten vissnat, så jag tog hand om de också. Det blev en del potatis som ni ser.


Löken har jag lagt upp på en bricka för att torka. De står ute under dagen, men på natten har jag tagit in dem på grund av fukten.


Bondbönorna var superstora.


Så här mycket blev det till slut. Inte så värst mycket, men i höst ska jag förbereda landet bättre och så mycket tätare nästa år.

Tomater växer överallt. Denna sort heter Pastatomat Roma VF. Några av dem har blivit svarta undertill. Förstår inte vad som hänt.




Här är sorten Pastatomat Bellstar. Ingen har blivit röd, så jag får vänta ett tag till.


De små körsbärstomaterna börjar också dyka upp. Jag har ett par plantor som står lite överallt.


Mina padrones växer också. Vi testade en innan vi åkte till Franrike. Den var superstark. Jag fick en video skickad till mig från en god vän, där en odlare förklarade att, ska man äta milda padronisar, så ska man äta dem medan de är små. Ju större de blir, ju starkare. Bra tips!!


Jalapenos

Här är en paprikasort som heter Ferenc Tender Bredvid den står en Japenos


Chili Hungarian


I tunnelväxthuset finns mer tomater.


Squashen växer sig så stora. Vi hinner inte äta upp dem.


Rödbetorna ser glada ut framför melonerna. Melonerna blommar fortfarande och jag har inte hittat en enda liten frukt.


Morötter, mangold och grönkål i tunnelväxthuset.


Min sparris ser också fin ut. Får hoppas att de överlever vintern. Jag kommer inte att plantera ut dem i trädgården i år, utan försöka bädda in dem varmt i tunnelväxthuset med löv och fiberduk.


Sojabönorna börjar att bilda små ärtskidor.


Potatislandet ser inte så kul ut. Torkan har tagit nästan all blast. Jag får gräva upp de som helt saknar blast och förvara dem i påsar under skåpen i köket.


Idag ska jag planera mer purjo. Den lilla försådden jag gjorde i maj, dog medan vi var i Frankrike. 

2 månader åt helsike, men det är bara att försöka igen.

Vi hörs!!

Inga kommentarer: