Vem är jag egentligen

Jag är en vanlig kvinna som går i vanliga skor. Jag har lite olika intressen men som jag ännu inte behärskar till fullo. Men hur kul vore det om så var fallet. Går och påtar i min trädgård och försöker få det hemtrevligt i huset. Bor tillsammans med Thomas som varit min "gubbe" i 24år. Vi har varsin son, men de är vuxna och har egna hem nu.

onsdag 4 juli 2018

Ljuva semester

Det är min tredje semesterdag och idag har jag gjort ett av mina planerade göromål.
Jag har rivit ut alla kläder i min byrå och rensat lite. Nu ser det fint ut igen och jag har hittat några kläder som jag hade glömt bort.

Thomas ligger och tar sig en födelsedagstupplur. Han fick kaffe på sängen och ett jubileumsverktygsbälte från Clas Ohlson och lite sommarkläder i present. På dan kom familjen Teir på besök och fick lite kaffe och tårta. Han fick en vikingwiskey av dem. Den blev han superglad över. 

Det är jättevarmt idag, och jag har precis varit ute och vattnat mina grödor. De såg så ledsna ut.

Jag plockade in två monstersquash häromdagen. Nu hittade jag en ännu större. Har lite problem med vad jag skall göra av dem just nu, men det löser sig.


Första padronesen har vuxit till sig. Det finns fler på plantan, men de är så små ännu.
Nu saknar jag Mallis och alla barnen.........

En av chiliplantorna har fullt med frukter på sig. Denna heter Hungarian.

I lilla växthuset blir gurkorna klara på löpande band. Bakom denna planta finns mindre gurkor med små piggar på. De får bli till att lägga in.

Den senaste inomhusodlingen ser inte så kul ut. Här har jag en växthusgurka.
Bakom har jag sått lite blommor. Detta måste jag snart plantera om i större krukor.

Mina purjolökar har jag klippt ner. Blasten använde jag i mitt örtsalt som jag ordnade med igår.

Örtsaltet gjorde jag av de färska kryddor som jag hade. Jag malde ner de tillsammans med havssalt i en liten matberedare. Enligt receptet skulle det vara lika mycket salt som kryddor. Jag fick ihop 80g örter, men hade i ca 100g salt.
Detta bredde jag ut på smörpapper och nu ligger det där och torkar.


Här är lite bilder på vad som växer just nu:

Grönkål

Dill och persilja


Meloner och rödbetor

Pastatomater

Sparris

Morötter, mangold och mer grönkål

Äpplen

Röda vinbär
Nu orkar jag inte blogga mer. Vi får höras senare.

Inga kommentarer: