Vem är jag egentligen

Jag är en vanlig kvinna som går i vanliga skor. Jag har lite olika intressen men som jag ännu inte behärskar till fullo. Men hur kul vore det om så var fallet. Går och påtar i min trädgård och försöker få det hemtrevligt i huset. Bor tillsammans med Thomas som varit min "gubbe" i 24år. Vi har varsin son, men de är vuxna och har egna hem nu.

onsdag 1 augusti 2018

Tomaterna börjar mogna

Igår klippte jag ner jordgubbsplantorna. Tydligen ska det vara bra. Jag har aldrig gjort så förut, men Sara Bäckmo gör det och hon är min idol. Jag får väl se till att vattna så att de inte dör ifrån mig nu.

Alla skotten samlade jag ihop, och planterade i krukor. Jordgubbarna fick jag för ett antal år sen av min gode vän Martina, och har nästan varje år förökat dem på detta sätt.

Jag har också hunnit med att skörda klart och klippa ner bondbönor och ärtor. Blasten från ärtorna blev början på täckmaterial på raden där de växte.

All annan täckmaterial som jag samlat på mig samt genererade när jag klippte ner en massa, lades på raden där löken stod.
Nu har maskarna fest där.

Tomaterna börjar mogna överallt nu. Det går fort. Igår morse var det bara nån här och där. Idag ser det ut så här:






Jag har brynt smör. Enligt receptet, så smälter du smöret och låter det koka tills temperaturen är ca 125 grader C, Därefter måste man ner med kastrullen i ett kallt vattenbad, annars fortsätter smöret att brynas.
Tanken var att göra glass av det, men det har inte hunnits med.

Eftersom grannarna inte tar hand som sina bär, så var jag över och plockade av deras buskar. Jag fick ju en del bär från mina egna, men deras är gamla och gedigna, så där fanns det massor. Nu ligger de i frysen och väntar på att jag skall orka göra saft eller nåt.


Vi höres!!

Inga kommentarer: