Vem är jag egentligen

Jag är en vanlig kvinna som går i vanliga skor. Jag har lite olika intressen men som jag ännu inte behärskar till fullo. Men hur kul vore det om så var fallet. Går och påtar i min trädgård och försöker få det hemtrevligt i huset. Bor tillsammans med Thomas som varit min "gubbe" i 24år. Vi har varsin son, men de är vuxna och har egna hem nu.

fredag 30 juli 2010

Det spökar på slottet

Igår åkte vi till Penningby slott och gick på guidad rundtur. Det var väldans intressant. Här står familjen PettKarlsson och vinkar glatt.

Penningbyvink

Penningby slott

Penningby Slott låg precis bredvid vattnet, vilket man inte kan tro idag. Jag hittade dock en bild tagen ovanifrån. Där kan man fantisera om hur det kan ha sett ut för 400 år sen.

Penningby från ovan

Blir ni nyfikna, kan ni läsa mer HÄR

Det finns alltid ett spöke på slott. Jag hade tur och fick en bild på vita damen som hon kallas. Hon stod i ett mörkt rum och tryckte.

Spöke1

Därefter tog hon ett språng ut i trappan och försökte skrämma bort oss. Men den gick vi inte på.

Spöke2

En spännande ungdomsserie har spelats in här. Jag kommer ihåg den väl. Jag tyckte att den var så jämlarns bra. Den heter Slottet Silfvercronas gåta och handlar om två ungar som hittar en spegel som man går igenom och kommer ut 400år tidigare. Otroligt hur drogkulturen bredde ut sig under 70-talet.

Hittade introt till serien på Youtube. Låt er väl smaka.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack for intressant blogg