Vem är jag egentligen

Jag är en vanlig kvinna som går i vanliga skor. Jag har lite olika intressen men som jag ännu inte behärskar till fullo. Men hur kul vore det om så var fallet. Går och påtar i min trädgård och försöker få det hemtrevligt i huset. Bor tillsammans med Thomas som varit min "gubbe" i 24år. Vi har varsin son, men de är vuxna och har egna hem nu.

söndag 11 augusti 2019

Vi har ett nytt tak

I torsdags kom äntligen takplåten. Det började såklart att ösregna, så de kunde inte påbörja arbetet. Det blev till att bocka till plåt som skall ligga runt skorstenen och röret från badrummet istället.

På fredag morgon började de att lägga taket.

Strax innan lunch så var baksidan klar. Den sidan var lite enklare än framsidan.

Framsidan var lite krångligare på grund av taket över ingången. Här var de tvungna att skära till plåten så att den passade runt utbyggnaden.

 Det gick ändå otroligt fort och resten av taket var pålagt strax efter lunch.

Så här fint blev det.

Eftersom plåten, som ska ligga på taket till ingången, inte beställdes förrän senare, så blir det inte klart förrän om nån vecka (förhoppningsvis). 
Byggställningen på framsidan får vi dras med ett tag till. Golvet och trappen kan inte byggas förrän ställningen är borttagen, och ställningen kan inte tas bort förrän taket är pålagt. Det blir till att bo på en byggarbetsplats tills dess.

I går blev det lite småpyssel. Thomas satte dit den innersta plankan intill väggen på altanen och fixade till brädan under dörren. Nästa steg är att måla väggen och brädor runt fönster och dörr.

Björne och Mia hjälpte oss att lyfta upp pergolan igen och jag satte tillbaka alla möbler och växter.

Lite fix med mina odlingar har jag också hunnit med. Jag har nu planterat om min romansallad.

Basilikan och spetskålen mår bra.


Dill, plocksallat, grönkål och några blommor som står längst bak.


Squashen börjar ge frukt. Jag har gått och pollinerat honblommorna ifall insekterna inte gör sitt jobb.


Nåt har hänt med gurkan. Bladen börjar få fläckar. Vet inte vad det beror på. Jag tog bort de nedersta. Gurkorna blir inte heller pollinerade, utan skrumpnar och torkar. Även här har jag försökt att hjälpa till med pollineringen. Får se om det ger resultat.

Tomaterna fick jag binda upp. Trots att jag går och nyper bort blad var och varannan dag, så ser det ut som en djungel ändå.


Det har ju regnat en del de senaste dagarna. Broccolin och spetskålen som jag ställt ut på brickor under kålnät, blev vattenfyllda. Meningen med brickorna var att de alltid skulle ha vatten att suga upp, men för mycket vatten är inte bra. Jag fick hela tiden gå och tömma dem och tog till slut bort dem. Om solen börjar gassa igen, så får jag väl ställa tillbaks dem igen.

 En liten titt på mina bönor och ärtor.

Jag har gjort mer vinbärssaft och och en sats björnbärssylt. Nu är den lilla frysen under utekylen tömd. Den stora frysen har vi svårt att komma in i på grund av att det står en stor ställning framför och locket går inte att få upp. Det finns nog en del bär däri också.


Har plockat av alla röda chillisar och passade då på att skörda lite annat också. Min aubergine har nu levererat 3st frukter.


Nu går Thomas väckarklocka igång. Jag får sätta på lite kaffe till honom.
Kramis.

Inga kommentarer: