Vem är jag egentligen

Jag är en vanlig kvinna som går i vanliga skor. Jag har lite olika intressen men som jag ännu inte behärskar till fullo. Men hur kul vore det om så var fallet. Går och påtar i min trädgård och försöker få det hemtrevligt i huset. Bor tillsammans med Thomas som varit min "gubbe" i 24år. Vi har varsin son, men de är vuxna och har egna hem nu.

lördag 20 juli 2019

Snart är maten klar


Nu börjar det verkligen hända saker i trädgården. Mina tomater börjar kika fram under bladverken. Här är en sort som heter Marmande och som står i tunnelväxthuset. Det är en bifftomat, så den kommer att bli stor.


Gurkorna har varit sega, men nu börjar de också växa. Nedanför har jag satt rödbetor.
Jag var sen att så både gurka, squash och rödbetor i år. Får skärpa mig till nästa.


Några smågurkor har "fötts". Nu går det nog fort. Om nån vecka kanske man kan skörda den första för i år.


Här har vi squashen som står i tunnelväxthuset. Det är tre plantor. Ingen av dem blommar, men de har börjat knoppa.


Försöket med aubergine blev nog lyckat. Nästa år skall jag så fler sorter, Jag har bara sått en som heter Farmers Long. De blommar så fint. Jag har tre st i tunnelväxthuset och 5st i lilla vh. 2st av de som står i lilla vh planterade jag ut tidigare. Så de är mycket större. Det är nog bra, för då kan jag skörda under längre tid.


Så ser de ut, de små söta auberginerna.

Här ha vi ett försök till sådd av sånt som kan tåla lite kyla.
Jag har sått pak choi, broccoli, spetskål som jag hoppas kunna skörda i oktober. Jag har också sått lite mer dill och basilika. Två blommor blev det också. Rudbeckia och akleja.
Rudbeckia sådde jag förra året och krukorna fick övervintra i tunneln. De planterade jag ut i våras och de blommar nu. Borde funka med aklejan också.

Mer basilika som jag sådde för ett tag sen. Har inte lyckats med denna ört i år. Nu jämlarns får det bli nåt av de här.


Min granne Mia hade sett ett inlägg på fb om nån som hade glömt en banan ute i trädgården. Fjärilarna var helt galna i den. Jag hade två som började bli gamla och en ananas som jag trodde hade börjat ruttna, men som det visade sig, bara lite på ovansidan. Fjärilarna fick den ändå. Jag fick mig en liten smakbit. De hänger nu i körsbärsträdet. Har bara sett en fluga än så länge. 


I torsdags gick vi upp till Emil och Linda på kvällen. Björn och Mia var också med. Det röktes lax och Mia bjöd på mjöd som hon köpt på bolaget av ren nyfikenhet. Laxen var så gudomligt god och det tog inte många minuter innan den var helt uppäten.

Jag har skördat min första kålrabbi. Jag var lite tveksam om den var god och också vad jag skulle göra med den. Den var helt fantastiskt god. Den smakade som en blandning av kålrot och kål. Den använde jag till en coleslaw som var supergod. Mycket mjällare smak än en som är gjord på vanlig kål. Rekommenderas verkligen.

Mina två satser av örtsalt hällde jag i en stor burk. Jag skall naturligtvis göra mer, så att jag kan ge bort lite. Jag har tre småburkar kvar sen förra året.  

Mina rabarber hade vuxit sig så stora och jag har inte hunnit göra någon saft på dem. Jag skördade ett gäng och satte en hink igår. De kanske är för träiga nu, men jag måste ju försöka iallafall.

 Vinbären är också klara nu. Jag har både röda och svarta som ligger i frysen sedan förra året och jag tog fram min saftmaja igår och diskade ur den. Idag ska jag göra saft av nästan alltihop. Björne och Mia har ett par buskar som ger supergoda bär och de brukar inte göra något med dem. Jag fick plocka så mycket jag ville och tänkte göra det idag. De brukar få lite saft av mig sen som tack. En del av de färska röda bären får jag väl göra lite gelé av. Jimmi älskar nämligen röd vinbärsgelé.
Nu är klockan 9 och jag ska ta mig en kopp kaffe till. Solen skiner ute och livet ler.
Kramis

Inga kommentarer: