Vem är jag egentligen

Jag är en vanlig kvinna som går i vanliga skor. Jag har lite olika intressen men som jag ännu inte behärskar till fullo. Men hur kul vore det om så var fallet. Går och påtar i min trädgård och försöker få det hemtrevligt i huset. Bor tillsammans med Thomas som varit min "gubbe" i 24år. Vi har varsin son, men de är vuxna och har egna hem nu.

söndag 21 juli 2019

Blommor i Juli

Var bara tvungen att gå ut nu på morgonen och fotografera några blommor som står i sin fulla prakt just nu.

Förra året sådde jag dessa Rudbeckiorna som heter Herbstwald. De övervintrades i tunnelväxthuset och jag planterade ut dem i våras. Det blev så lyckat, så jag var tvungen att köpa mer frön av andra sorter som jag sådde för två veckor sen. En heter Starlight och är rosa och en heter Cherry Brandy och är blodröd. Den är en ettåring, så vi får se om den funkar. 





Det här borde vara en studentnejlika som jag tror att jag sådde förra året och övervintrade. Jag är inte säker. Kan ha planterat ut den i typ augusti 2018. Fattar inte varför jag inte skriver upp saker jag gör..grrr.

Stockros. Har bara svart. Får så lite andra färger också. Vet bara inte var jag skall plantera dem sen.

Några vackra liljor 




Det tråkiga är att liljebaggarna tycker om dem lika mycket som jag. Skillnaden är att jag äter inte på dem. De lägger larver under bladen, som de sen äter upp. Jag går klämmer ett gäng varje år.

En av mina funkior som växer på baksidan av huset.

Min nya riddarsporre som jag planterade förra året. När jag köpte den så hade den två stänglar, varav en gick av i bilen hem. I år kom några till. Den är så häftig!!!

Thomas äng som han har sått så att humlor och bin skall ha något att äta i sommar, är lite vildvuxen. Men det är väl det som är meningen.

Klematisarna som står i ena hörnet på verandan.

Här har det gått helt överstyr. Allt ligger ner trots att jag satt blomstöd under. Jordlagret är så tunt här, så det går inte att få ner stöden ordentligt. Får hitta på något annat.

Vad dessa är för sorter vet jag inte. Den rosa kan vara nån sorts rosenskära...malva.....elle?

Avslutar med en blommande kungsmynta som inte är en mynta utan en oregano.

Nu ska jag göra röd vinbärsgelé.

Hörs!!

Inga kommentarer: