Vem är jag egentligen

Jag är en vanlig kvinna som går i vanliga skor. Jag har lite olika intressen men som jag ännu inte behärskar till fullo. Men hur kul vore det om så var fallet. Går och påtar i min trädgård och försöker få det hemtrevligt i huset. Bor tillsammans med Thomas som varit min "gubbe" i 24år. Vi har varsin son, men de är vuxna och har egna hem nu.

måndag 4 februari 2019

Snökaos i kaggeboda

Vi har inte hunnit med mycket annat i helgen än att skotta på tomten. Det har fallit massor med snö. I fredags jobbade jag hemifrån och gick direkt ut efter jobbet och tog en vända. När Thomas kom hem, gick vi ut igen.
I lördags var det dax igen. Hela tomten skottades för hand, så man var bra mör. Jimmi och Ilham ville komma förbi och grilla korv, så Thomas skottade fram grillplatsen också.
Medan vi väntade på herrskapet, passade jag på att ta bort snö på tunnelväxthuset och grävde bort snön som låg runt det som tryckte in väggarna. Kände mig hemskt nöjd efter det.
Vi hade en mysig stund vid brasan och gick sen in och fikade. De var kvar tills på kvällskvisten. Mysigt värre!!! 


Har tagit bort snön på glasväxthustaket 2ggr denna helg.



 På natten till söndagen hade det snöat ca 20 cm blöt tung kramsnö. Vi åt lite frukost vid 9 och gick sen ut för att skotta. Thomas fick dra fram snöslungan. Den var inte lätt att hantera i den tunga snön, men han lyckades få bort det värsta. Han tog en vända ner till tunnelväxthuset, och kom upp med en ledsen min. Hela taket hade brakat ihop. 
Hade man vetat att snön var så tung, så hade jag tagit bort lite snö innan jag gick och lade mig på lördagkvällen. Men, men...

Så här trist såg det ut.


Vi fick försiktigt ta bort snön med en spade och kunde sen gå in i växthuset och trycka upp stommen igen. På vissa ställen hade metallen nästan gått av. En av dem gick sen av helt.
Vi gick och hämtade brädor som vi stöttade upp stommen med. Nu får det se ut så tills vi hittar på nåt i vår. Plasten har spruckit på några ställen, men klarat sig ganska bra ändå.Jag får förmodligen köpa ett nytt.Det blir nog till att köpa ett litet dyrare denna gång. Och ett större 😜.



Jag hade tänkt att så lite mer i helgen, bl a broccoli och lök. Ville prova att vinterså broccoli. Dvs ställa ut sådden och lägga snö på, men det hanns inte med. Får göra det idag efter jobbet istället. Jag tänkte att jag skulle gjort mer bivaxdukar också, men det får vänta.

Min odling växer under lysrören. De fick lite kissvatten igår.Man får hoppas att det smakade bra.



En av de projekten jag hade planerat att ta mig för i helgen blev dock gjord. Jag ska virka små nätkassar att ta med till affären och lägga frukt och grönsaker i, istället för plastpåsar. Miljövänligt vetdu!!

Det gick fort i början, och man såg resultat redan efter nån halvtimme. Jag tänkte för mig själv, att detta gick ju som en dans. Det tar dock sin tid upptäckte jag sen och jag är inte klar än. Men jag segar på.

Efter ca 15 min såg det ut så här:

20 min senare:

Efter ytterligare nån halvtimme:


Det börjar se ut som en påse iallafall.

 Nu ska jag hämta lite kaffe och googla på växthus. Om ca 45 min börjar jag jobba.

Kramis!!

Inga kommentarer: