Vem är jag egentligen

Jag är en vanlig kvinna som går i vanliga skor. Jag har lite olika intressen men som jag ännu inte behärskar till fullo. Men hur kul vore det om så var fallet. Går och påtar i min trädgård och försöker få det hemtrevligt i huset. Bor tillsammans med Thomas som varit min "gubbe" i 24år. Vi har varsin son, men de är vuxna och har egna hem nu.

måndag 25 februari 2019

Kunde inte låta bli


Jag har haft en lugn helg och jag har tagit hand om mina plantor. Jag kunde inte låta bli att så lite till när jag ändå höll på att plantera om de sådder jag gjorde i december.
Jag sådde basilika, dill, timjan, oregano, två sorter tomat (bellstar,  med fröer som jag sparat från förra årets skörd och marmande), rödkål, zinnia, rudbeckia och en liten kruka med grönkål. 

Det kanske inte syns så bra på bilden, men jag satte en sötpotatis i vatten och ställde den i miniväxthuset. Får se om det börjar växa ut groddar ur den. Man gör inte som med vanliga potatisar. Man tar groddarna och planterar dem. Det ska sen bildas små knölar i jorden. Det verkar vara svårt att få fram nya sötpotatisar. Att få fram en planta verkar vara superlätt, men de behöver mycket värme, så jag får ha dem i tunnelväxthuset. Bästa sättet skall tydligen vara att köpa färdiga plantor. Får prova det också.

Jag får inte plats med allt under växtbelysningen. Jag fick ställa lite i fönstret. Det har varit fantastiskt soligt väder i helgen, så dessa plantor har nog inte varit ledsna över det. 

Den andra lådan fick dock plats i hyllan.

12 små pak choi fick flytta till större krukor. 


Spetskålen som såddes 12 jan blev också omplanterade

Andra sådder som gjordes 12-13 jan ser ut så här. Jag hade planer på att kunna skörda dill till påskmiddan, och högst upp i högra hörnet visar att det faktiskt kan fungera.
är står också lök,broccoli (mitten), lavendel, ringblommor och en liten kruka med basilika.


Mer basilika

Dessa sådder väntar jag med att planera om. Allt såddes 9 februari.

Snön har smält på mina vintersådder. Jag skyfflade på lite i lördags, men den smälte under söndagen. Det ska nog gå bra ändå. Får fylla på lite till under veckan.

På eftermiddan i söndags, gick jag ner till Björne och Mia och tiggde en kopp kaffe. När jag kom hem så hade Thomas varit gullig och snickrat ihop två odlingslådor. Det blev en glad överraskning. Det kan behövas om alla plantor skall ha nånstans att bo.



Kram på er!!

Inga kommentarer: