Vem är jag egentligen

Jag är en vanlig kvinna som går i vanliga skor. Jag har lite olika intressen men som jag ännu inte behärskar till fullo. Men hur kul vore det om så var fallet. Går och påtar i min trädgård och försöker få det hemtrevligt i huset. Bor tillsammans med Thomas som varit min "gubbe" i 24år. Vi har varsin son, men de är vuxna och har egna hem nu.

söndag 20 januari 2019

Hipsterhelg

Den här helgen har det "hipstrats" till den milda grad.

Igår var det dags att göra en ny sats kombucha. Den förra satsen hade stått och surnat till sig rejält i tre veckor och var alldeles för sur att dricka.
Här står en stor kastrull med te och svalnar.


 Jag testade också att göra bivaxdukar. Thomas hjälpte mig att riva bivaxet i små smulor, och jag strödde sen ut det på tygbitar som jag klippt till. Några blev runda.
Sen lade jag tyget på bakplåtspapper och lade ett bakplåtspapper över. Sen strök jag på pappret så att vaxet smälte och sögs upp av tyget.
Dessa dukar använder man istället för plast. T ex när man har fått mat över så täcker man tallriken eller skålen med bivaxduken. Händerna värmer upp vaxet så att den formar sig efter tallriken/skålen.
Bra va?



Så här många blev det.

Jag var såklart tvungen att så lite. Dessa blomsådder ställde jag ut och lade snö på. I vår så får vi se om de börjar gro.


 Jag fick komplettera den sådd jag gjorde i december med tre krukor paprika. Det var bara 3st som inte hade tagit sig.
Så här stora har de jag sådde den 27 dec blivit.


 Förra söndagen sådde jag lite ruccola inomhus. Här kikar de upp så fint.

Spenaten ser inte mycket ut för världen. Såddes förra söndagen med.

Idag har jag gjort mer tvål. Jag ville testa att ha i bivax i tvålen. Nu står den i sovrummet och "sätter sig". Imorgon skall jag skära upp den i bitar. Sen skall den stå i 6 veckor och mogna. Spännande.

Jag köpte fil och gräddfil för ett par dagar sen för jag ville göra egen färskost. Det blev inte av förrän idag. Här har jag 1 liter filmjölk och 3dl gräddfil som jag värmde till ca 40 grader under omrörning.



Jag hällde upp det i en sil och vasslen skall nu stå och rinna av i 3-4 timmar. Jag fick ställa den på golvet i hörnet i köket. Den fick inte plats i kylskåpet och på golvet är det kallt.

Nu är jag lite sliten, men tänker gå ut i solen en stund, eller så kollar jag om nån granne vill fika.

Häpp!!

Inga kommentarer: