Vem är jag egentligen

Jag är en vanlig kvinna som går i vanliga skor. Jag har lite olika intressen men som jag ännu inte behärskar till fullo. Men hur kul vore det om så var fallet. Går och påtar i min trädgård och försöker få det hemtrevligt i huset. Bor tillsammans med Thomas som varit min "gubbe" i 24år. Vi har varsin son, men de är vuxna och har egna hem nu.

måndag 11 februari 2019

Lugn helg med lite småpyssel


I lördags var det dax att så lite mer grödor. Det är kan vara lite för tidigt för en del av dem, men jag skiner i det. Det är så kul. 
Jag tänkte ta till vara på snön så länge den ligger kvar.
Jag har ju vintersått lite redan, men jag behövde komplettera lite.
Så här fint såg det ut innan jag började. Jag tog undan vardagsrumsmattan och satte mig på golvet.

När jag var klar, såg det lite stökigt ut.

Några av vintersådderna som jag ställde ut under snö, sådde jag också inomhus.
Dill tänkte jag, att det kunde vara kul att skörda inomhussådden till påsk. Broccoli, röd lök, scharlottenlök, ringblommor.

Jag sådde också oregano, tagetes från frön jag fick av Mia, rosenskära, och så lite mer basilika, men de får stå inomhus.



Det såddes kålrabbi, mer aubergine, mer paprika, lite tomater och zinnia.


De tidigare sådderna av chili och paprika som jag sådde 26 dec har växt så här mycket. Jag har börjat vattna dem med kissvatten sedan 3 veckor tillbaka. De får en skvätt 1 gång i veckan.

På bilden finns också spetskål och på nedre hyllan, bl a pak choi, basilika, vintersallat, ruccola, spenat, gräslök.



Hyllan under:

och under den hyllan...



Fint som snus!!


Förra blogginlägget berättade jag om att jag för ett tag sen, fick jag för mig att jag skulle virka nätpåsar att ha med mig till affären och lägga frukt och grönt i. Jag tänkte strunta i att använda plastpåsarna.
Slutresultatet blev så här, och jag har börjat virka en ny. De ser väldigt små ut, men de töjer sig bra.


Sista projektet i helgen blev att sätta en sats med mjölksyrad kål. Jag rev också ner lite äpplen och hade i lite krossade enbär. Denna burk fick jag i julklapp av min sons flickvän.
Nu måste jag erkänna att jag tidigare satt en mindre sats i denna burk, men jag hade missat att hälla vatten i den lilla toppflaskan, och hela skiten möglade. Det blev bra kompost, och jag fick köpa ny kål och börja om igen.

Även Thomas har haft lite projekt på gång i helgen. Han har köpt en liten ässja och håller här på att smeta in den med nån eldfast massa. Nu skall den stå och torka ordentligt. Det är lite spännande. Smedjan är ju inte riktigt klar än. Han hade tänkt att såga till några brädor i helgen. Men det har ju regnat, och han kan inte stå inomhus nånstans. Det får bli nästa helg.
Jag tror att han ska ha dem till hyllplan. Han har rätt mycket grejjor i smedjan och behöver få bort dem från arbetsbänkarna där de ligger just nu. 


s

s

Inga kommentarer: