Vem är jag egentligen

Jag är en vanlig kvinna som går i vanliga skor. Jag har lite olika intressen men som jag ännu inte behärskar till fullo. Men hur kul vore det om så var fallet. Går och påtar i min trädgård och försöker få det hemtrevligt i huset. Bor tillsammans med Thomas som varit min "gubbe" i 24år. Vi har varsin son, men de är vuxna och har egna hem nu.

söndag 3 maj 2020

Tidig omskolning

Vaknade vid 4 på morgonen som vanligt. Gick upp och gjorde en kanna kaffe, matade katten och satt mig framför datorn.
Vid halv 6 fick jag nog och hämtade några av  mina vintersådder för omskolning.
Jag har ju skolat om lite då och då. Det tar ju så låååång tid.
Idag skolade jag om min vintersådda grönkål, kålrabbi, pak choi och plocksallat. Plantorna är fortfarande mycket små, men jag tänkte att de kanske tar fart om de får ny jord och lite större plats.
Har ställt nästan alla krukor i en pallkrage nere i tunnelväxhuset och täck med fiberduk.
En del står på bordet i växthuset..

Det tog 2 timmar och nu är jag värd en kopp kaffe.

Igår satte jag den förgrodda potatisen i hinkar som jag ställde i tunnelväxthuset. Det blev 5 hinkar. Jag tänkte mig en liten tidigare skörd på så sätt. Satte 5 sättlökar i en hink också.

De andra lökarna satte jag ner i en av odlingslådorna utanför lilla växthuset. I år provar jag att låta toppen sticka upp. Kanske gillar löken det bättre än att bli nertryckt nån cm i jorden. Har inte lyckats med lök tidigare. Tydligen gillar fåglarna att rycka upp dem, så jag lade på ett kålnät.

Bredvid löken börjar min dill titta fram ur jorden.


En av rabatterna fick lite omvårdnad. Jag jämnade till kanten och tänkte lägga på lite barkmull när jag fick en idé. Kanske skulle jag passa på att lägga kantsten innan. Nu ska man ju göra rätt och riktigt och lägga markduk, sand och grejjer, men jag ville prova. Det går ju att göra om och göra rätt sen. Kanske blir detta ett av projekten idag. Ska försöka hitta en lång bräda att lägga mot gräskanten så att stenarna blir raka.

För ett par år sen hade jag en massa jordgubbsplantor som inte fick plats i jordgubbslandet. När vi snyggade till kanten mot parkeringen, så tryckte vi ner dem där. Nu har gräset tagit över, så jag grävde upp ett par och rensade plantorna från gräs. Nu ser det inte så snyggt ut, men det fixar vi till.

De planterades sen ut i det nya jordgubbslandet bredvid potatisen. Gubbarna fick lite hästbajs på sig också.

Avslutar med en liten video från morgonen. Thomas är ju inte hemma, så jag kan poppa musik när jag vill. Och det gjorde jag under tiden jag planterade om.

Sussi

Inga kommentarer: