Vem är jag egentligen

Jag är en vanlig kvinna som går i vanliga skor. Jag har lite olika intressen men som jag ännu inte behärskar till fullo. Men hur kul vore det om så var fallet. Går och påtar i min trädgård och försöker få det hemtrevligt i huset. Bor tillsammans med Thomas som varit min "gubbe" i 24år. Vi har varsin son, men de är vuxna och har egna hem nu.

måndag 25 maj 2020

Långhelg med fint och fult väder

I torsdags var det Kristi himmelsfärd, så fredagen blev en klämmis. Jag och många andra tog ledigt, och fick då en 4 dagars helg.
Vi åkte in till stan och handlade lite. Jag hittade lite mer blommor som jag skulle ha på altanen.
Väl hemkommen så började jag med det. Det tog halva dagen, men altanen blev fin.


I fredags fick vi finbesök. Jimmy, Johanna, Rubin och lille Louen passade på att nyttja det fina vädret i Kaggeboda.
Vi grillade korv till lunch, och när vi vilat en stund blev det fika.  Jag hade gjort en rabarberpaj med egen vaniljsås. Det var himmelskt gott.
Innan middagen skulle det naturligtvis lekas. Rubin och Thomas hittade på en massa kul.
Rubin gillar Star Wars-gubbar och Thomas hade hittat Chewie på flygfyren som han fick när vi hade ätit lunch. 
De byggde ett fort och ställde honom där som vakt.

Lille goa Louen chillade i solsängen.

Man blir trött av att leka. Vila lite på en filt i solen kan behövas emellanåt. Även Chewie fick ta rast.

Tre generationer grabbar på en och samma bild.
Var e brudarna??????

Och här har vi en bild på den mysigaste familjen som finns.

Thomas larvar sig med Bonus lektunnel.

Efter middagen och innan de skulle ge sig av, passade Thomas och Rubin på att varva ner lite. Undrar vad de pratar om.

Lördagen bjöd på skitväder. Meningen var att vi skulle fira Moa-Li som fyllt 20 år och Maja som fyllt 14 år. Men eftersom vi skulle varit ute, så ställdes det in. De blev inte mycket gjort hemma heller.
Söndagen däremot blev det sommarväder igen.
Då passade jag på att plantera några tomater i tunnelväxthuset och ställde också ut några krukor i lilla växthuset. Nu blev det lite bättre plats i köket.

Jag passade på att städa lite i lilla växthuset. Det stod en massa prylar därinne som jag ställde ut.
Jag ska bl a ha sötpotatis i lådan uppe till häger, men det är väl för kallt för att plantera ut dem. Jag får vänta lite.

Jag har planterat brytbönor och Störbrytbönor i landet. Det blev 4 sorter. 
Eftersom bäddarna i princip bara består av hästbajs, så vågade jag inte plutta ner bönorna direkt i bajset. Jag fick göra små hål som jag fyllde med planeringsjord för att plantera dem i dessa. Det tog ett bra tag.
En av sorterna fick jag plantera bakom ärtorna, för de fick inte plats i bönbädden. Framför ärtorna skall jag sen sätta några squash. Men det är för kallt nu.

När jag väl hade ångan uppe, så åkte broccolin ner i bädden bredvid. Jag fick göra samma sak med dem. Att gräva gropar och sätta ner dem i planteringsjord.

Nu har jag två bäddar kvar. I en av dem, blir det väl till att sätta kålen i.

Jag hann också plantera de blommor jag köpte förra helgen på Växplats Nybyn. En blå isop, två plantor med små blåklockor som Thomas ville ha och en prästkrage. Svårt för er att se vilka det var. Några av dessa är ju gamla blommor. 

Thomas har rensat ogräs bredvid parkeringen. Smultronen måste sparas, så han har tryckt ner dem i en liten backe utanför lillkåken.

Inomhus växer det på. Här är hallfönstret med tomater, luktärt och nysådd basilika. Tanken är att tomaterna skall ut nästa helg om väderleksrapporten godkänner det.

I båtrumsfönstret växer squash.....

..och sötpotatis....

...och physalis (kapkrusbär)..

... aubergine.

Paprika och chili täcker hela bordet.


Jag har också smaksatt lite kombucha. Det ska bli spännande. Har testat lite nya smaker.

Sen hann jag inge mer. Idag efter jobbet ska jag plantera lite majs i pluggbrätten hade jag tänkt. Var jag nu skall plantera dem sen??? Men Thomas vill ha majs och då ska han få majs.

Vi hörs!
Sussi

Inga kommentarer: