Vem är jag egentligen

Jag är en vanlig kvinna som går i vanliga skor. Jag har lite olika intressen men som jag ännu inte behärskar till fullo. Men hur kul vore det om så var fallet. Går och påtar i min trädgård och försöker få det hemtrevligt i huset. Bor tillsammans med Thomas som varit min "gubbe" i 24år. Vi har varsin son, men de är vuxna och har egna hem nu.

söndag 17 maj 2020

Det regnar, haglar och är kallt

Det är inte så kul att vara ute just nu. Det har regnat och haglat hela helgen. Kanske överdriver jag lite, men det känns så.
I går morse, åkte jag in en vända till Blomsterlandet. Hittade lite blommor och en jordgubbskruka som jag tycke var fin.
Thomas vaknade med huvudvärk och låg och kryade sig medans jag var borta.
När jag kom hem, tog vi en tripp till Växplats Nybyn, som hade öppnat inför sommaren.
Jag hittade lite blommor och vi tog en fika i orangeriet.

Jag åt äppelkaka och skäggige Thomas tog en päronpekannötskaka.

Efter Nybyn, lurade jag iväg Thomas till flygfyren också. Där hittade jag lite fler blommor.

Nu står blommorna från Nybyn i lilla växthuset eftersom det regnar ute och jag har ingen lust att plantera ut dem nu.

De andra har jag ställt in i hallen. De ska ut i krukor som skall stå på altanen, men det ska bli minusgrader på nätterna i veckan, så jag vågar inte plantera dem än.

Idag gick vi ut och jobbade lite trots kylan.
Thomas rensade maskrosor från gräsmattan. Han verkar också ha gått och klippt sly eftersom han har släpat omkring med grensaxen.

Här sitter han utanför lillboden och vilar med Bonus. Vi försökte få Bonus att titta mot kameran, men han var envis och vägrade.



  

Själv tröttnade jag på utrymmet där jag har mina krukor och andra odlingsgoa redskap. Jag släpade upp en massa krukor mm, och ställde dem på berget vid körsbärsträdet.
Det blev några vändor. Nästa helg är jag långledig från torsdag till söndag. Då skall jag plantera lite blommor i dem.
Sen städade jag utrymmet, så nu kommer man in där.

Efter det var jag helt slut. Vi gick in och fikade lite. Sen fick jag nya krafter och gick ut och hämtade lite plocksallat och pak choi från tunnelväxthuset och planterade dem i lilla växthuset.


På andra sidan har jag planterat drivsallat som jag stoppade ner där 22 April.
Längst in satte jag sockerärtor samma dag som vägrar komma upp. Får väl ha lite is i magen ett tag till.

Jag har också grävt upp resten av jordgubbarna längst kanten till parkeringen och planterat några i nya jordgubbslandet.


Det blev ett par över som jag bland annat satte in min nya jordgubbskruka.

Det finns fortfarande plantor kvar som jag tänker plantera tillsammans med blommorna som ska stå på altanen.
Resten får jag väl ge bort.

Kålen fortsätter att växa på sig i lilla växthuset. Jag vill ju att de ska sluta sig, men det är andra året för dem och en av dem har gått i blom. Jag skördar några blad då och då och har i maten. Sen får vi se hur de beter sig i framtiden.


Nu ska jag se om det finns nåt gott att tugga på och kanske ta en liten tupplur.

Sussi
s

Inga kommentarer: