Vem är jag egentligen

Jag är en vanlig kvinna som går i vanliga skor. Jag har lite olika intressen men som jag ännu inte behärskar till fullo. Men hur kul vore det om så var fallet. Går och påtar i min trädgård och försöker få det hemtrevligt i huset. Bor tillsammans med Thomas som varit min "gubbe" i 24år. Vi har varsin son, men de är vuxna och har egna hem nu.

söndag 1 mars 2020

Grådaskig söndag

Vi har varit hemma hela helgen. Vi skulle behöva städa, men det blir inte av. 
Däremot blev utrymmet där spisen står, skurad. Ofrivilligt så klart. Jag skulle så lite mer lök, eftersom mina tidigare sådder inte vill sig.
Jag hade fyllt ett såbrätte med jord, och höll på att vattna inför sådden. Eftersom jorden var så torr, behövde jag fylla på med massor av vatten. Till slut var jag tvungen att hälla bort vattnet som hamnat i tråget och spillde ner hela spisen och diskbänken.
Det var rätt äckligt under spisen, så det var väl bra att man var så klantig. Nu är det rent och snyggt.

Till slut så var jag klar med sådden. Jag har ploppat i 3-4 frön i varje plugg. Vilket pillergöra!!

Nu står de i båtrummet med plast över så att de kan gro i lugn och ro. 

Löken jag sådde 28 dec ser ut så här. DÖD!! Det är bara purjon som ser någorlunda frisk ut.

Jag har sått lite mer spenat i tunnelväxthuset. Det fanns också plats för lite ruccola.

Jag hade tänkt att så lite vintersallat i denna lilla pallkrage i tunneln, men musen har varit där och käkat matrester. Jag får vänta lite tills bokashin har blivit jord. Det tar väl 2-3 veckor till, sen skall vintersallaten sås. Thomas har satt ut råttfällor i tunneln och agnat med lite ost.

Några av mina omskolade paprikor, chili och padrones ser ut så här. Snart får jag binda upp dem mot en pinne.

Mer paprika och en och en annan aubergine. Eftersom jag tagit jord från en pallkrage i tunnelväxthuset, så har det följt med ett gäng tomatfrön som kikar upp ur några av krukorna. Jag får planera om dem när de blivit större. Vet ej vilka sorter det är, så det blir en överraskning.

Här är en padrones med tomater som flyttat in i krukan.


På bordet i båtrummet trängs en massa plantor. Jag försöker få fram skott från en sötpotatis, men den vägrar.
Har sått lite mer lök. Röd och piplök.

Några pak choi som jag planterat om i små lådor. Några solrosor som jag sått inomhus. De som jag ställde ner i tunneln har musen ätit upp. En sötpotatis till och idag satte jag ner en bit ingefära som hade en liten knopp. Ska bli spännande.
Mer timjan såddes eftersom den tidigare sådden inte fungerade så bra. Jag köpte två olika sorter. Krydd- och sommartimjan. De ställde jag ut i lilla växthuset. Får hoppas att musen inte går dit och gräver i krukorna.

Den lilla lådan med vitlöksklyftor som jag satte 19 januari, ser ut så här. Jag har klippt lite av den till matlagning. Ställde ut den i köket så att Thomas ser att den existerar. Det är ju det den är till för. Att klippa blast till maten.
Nu ska jag hänga tvätt!!!!

Hej då.
s

s

s

s

Inga kommentarer: