Vem är jag egentligen

Jag är en vanlig kvinna som går i vanliga skor. Jag har lite olika intressen men som jag ännu inte behärskar till fullo. Men hur kul vore det om så var fallet. Går och påtar i min trädgård och försöker få det hemtrevligt i huset. Bor tillsammans med Thomas som varit min "gubbe" i 24år. Vi har varsin son, men de är vuxna och har egna hem nu.

måndag 24 februari 2020

Ganska soft

Veckan och helgen har förflutit ganska lugnt.
Jag har börjat vattna i en av pallkragarna i tunnelväxthuset för att kunna så spenat och i helgen blev sådden gjord. Det tar ett tag för jorden att suga åt sig vattnet, så man måste vattna varje dag i 2-3 dagar innan man kan så.

Fiberduken är så lång och jag försökte vika ihop den fint för att kunna läggen den över spenaten, men tröttnade till slut och så blev det så här.


 Jag har gjort lite ingefärasockerlag. Jag skall ha det i mina goda sommardrinkar.
Jag skalade och hackade lite ingefära och sen fick den koka upp i lite vatten. Den fick stå och svalna och sen dra tills dagen efter. Då silade jag av den och kokade 2,5dl med 2,5dl socker. Klart!!

Jag blev lite sugen på nåt gott på lördagkvällen och googlade på lite nyttigare godis. Det blev ett försök till att göra nötbars.
Det blev goda, men man är ju en sockertant, så det blev ett väldigt tafatt godis.
Min hjärna ville åka till affären och köpa choklad som jag skulle smälta och doppa dessa bars i, men den "tjocka tanten" sa ifrån. Bra där!!!!!

Igår fick jag lust att göra lite Ghee, eller klarat smör som det heter på svenska.
Man smälter smör på låg värme i en kastrull.


När smöret är helt smält, så ligger proteinet i botten och man skopar upp själva fettet och häller i en burk.
Eftersom proteinet inte är med, så bränns det inte vid, lika lätt när man steker något.


Ca 400g smör blev nästan 2 små burkar.

Planterade om min Pak Choi eftersom de började se lite ledsna ut i samplanteringskrukorna.
Nu fick några av dem varsitt litet bo.
Musen har varit nere i tunnelväxthuset och grävt upp mina solrosfrön, så jag satte några nya och tänker ha dem inne ett tag, innan de ställs ut.
Kanske tycker de om solrosgroddar också och äter upp dem med. Men skam den som ger sig. Jag vill ha lite solrosor.
Sötpotatisen vägrar fortfarande att avge skott.

En liten överblick på bordet under växtlampan. De större plantorna är mest paprika och chili. De såddes 28 december, så de är snart 2 mån gamla.

I odlingshyllan trängs det fler växter. Jag får väl ge bort några, för snart skall jag så mina tomater och de växer snabbt, och kommer förmodligen att vara många.

Kramis!!

Inga kommentarer: