Vem är jag egentligen

Jag är en vanlig kvinna som går i vanliga skor. Jag har lite olika intressen men som jag ännu inte behärskar till fullo. Men hur kul vore det om så var fallet. Går och påtar i min trädgård och försöker få det hemtrevligt i huset. Bor tillsammans med Thomas som varit min "gubbe" i 24år. Vi har varsin son, men de är vuxna och har egna hem nu.

måndag 9 mars 2020

Solen skiner men det är kallt

Äntligen har det börjat komma skott från en av mina sötpotatisar. Denna potatis satte jag i ett glas vatten och väntade och väntade. Efter nån månad, satte jag ner den i en liten kruka med jord och sen har jag nästan gett upp. Jag tänkte att den får väl stå där tills den ruttnar.
Men igår såg jag hur det började komma två små skott.
Första bilden tog jag alldeles nyss och den undre tog jag igår. Det har växt en hel del bara på en dag.
Jippi!!!!!



Det har inte hänt så mycket i helgen. Solen har varit framme en del, men det har blåst och var kallt. I lördags planterade jag om lite plantor och toppade några paprikor. I söndags åkte vi hem till Markku och Lotta och fikade. Lotta har tappat ett armband och Thomas tog med sig sin metalldetektor och gick unt och letade på tomten. Något armband hittades inte.

Lilla Gunnel satt ute på grusgången och solade. Hon är så söt.
















Jag hade kvar en liten skvätt yoghurt från Billinge Gård i kylen och tänkte att jag skulle göra egen. Den blev helt ok. Här har jag kokat upp mjölk och väntar på att den skall svalna, så att jag kan röra i yoghurten.

Löken som jag sådde förra helgen kikar upp. Nu får ni hålla alla tummar ni har, för de andra löksådderna vill sig inte. Grrrrr!!

Fick för mig att jag skulle så lite basilika idag. Det blev 3 olika sorter.

Sen har jag tagit några skott av timjan och satt i jord. Såg en video på Youtube om hur man gjorde. Om detta fungerar, så får jag väl fortsätta att ta fler skott, för timjan är ju så gott.

Jag har flyttat om lite i hyllorna. De stora omplanterade krukorna får stå för sig, och de små för sig. De skall sen också planteras om, men jag väntar lite tills de blir lite större.


Vi har fått lägga i iläggsskivan för att göra bordet större, så att allt ska få plats. För det kommer väl mer sen. Det ser inte så trevligt ut i båtrummet. Ganska stökigt. Får väl ta tag i det nån vårdag.

Ärtskotten som stod i köksfönstret åkte ut i bokashin. Vi har så mycket flugor här hemma nu, så jag fick fick offra dem. Det går ju alltid att så nytt. Nu ser det mycket trevligare ut i köket. Det blir till att köpa några flugfångare i veckan.
Vitlök i godislåda kanske inte är så stilrent. Får hitta nån annat den kan stå i.


Kram, vi hörs!!

Sussi

Inga kommentarer: