Vem är jag egentligen

Jag är en vanlig kvinna som går i vanliga skor. Jag har lite olika intressen men som jag ännu inte behärskar till fullo. Men hur kul vore det om så var fallet. Går och påtar i min trädgård och försöker få det hemtrevligt i huset. Bor tillsammans med Thomas som varit min "gubbe" i 24år. Vi har varsin son, men de är vuxna och har egna hem nu.

söndag 11 november 2018

Nu är hon igång igen.

Nu skall det tillverkas Kombucha.

För ett tag sen hörde jag talas om denna dryck. Det var tjejjerna från Food Pharmacy som pratade om den i ett podavsnitt. Tänkte inte mer på det, men namnet dök upp nånstans igen och jag var tvungen att kolla upp vad det egentligen var. 

Kombucha är en bakterie-/jästkultur och ser ut som en slemmig svamp. 

Det har många namn: Kombuchasvamp, volgasvamp eller SCOBY (står för Symbiotic Culture of Bacteria and Yeast). Haha, det blir typ SKABAJ på svenska.

Den och lite tidigare brygd kombucha, använder man sen till att fermentera te och som i färdigt skick innehåller en massa bakterier som är bra för magen (probiotika).

Jag gav mig ut på nätet för att se om jag kunde köpa en SCOBY, men tydligen så är kombuchatillverkning väldigt populärt just nu, och de få som säljer har svårt att hinna med att tillverka till alla som vill köpa.

Varje gång man sätter en sats så växer svampen och man kan dela den och göra flera satser eller ge bort en bit till sina intresserade vänner.

Jag hittade ett recept på nätet om hur man startar en egen SCOBY och tänkte försöka mig på detta. 
Du behöver då en naturell flaska kombucha, icke smaksatt te, socker och vatten.

På Food pharmacys blogg lade de nämligen ut ett recept som sedan delades på facebook, och jag tyckte att detta kan man ju prova.
Jag skrev en kommentar om detta i deras inlägg och en tjej påpekade att det var väldigt svårt att odla fram dessa bakterier på rätt sätt. 
Det visade sig att vi hade en gemensam vän och jag nämnde detta för henne.

Hon skrev en massa bra tips som jag uppskattade väldigt mycket, och jag tänkte att nu när jag ändå har satt en kastrull på spisen och införskaffat en flaska, så kunde jag ju ändå testa.

Nu står en burk med denna brygd här hemma i väntan på att bakterier skall börja växa. Vi får väl se om det blir nåt.


Tjejjen var så gullig och skrev dagen efter, att eftersom vi hade en gemensam vän och som hon förmodligen kontaktade och förhörde sig om, att jag var en reko person, så kunde jag få en scoby av henne.

På tisdag så åker jag hem till henne efter jobbet och får min lilla bebis-scoby. Sen kan vi köra igång på riktigt.

Spännande värre. 

s

s

Inga kommentarer: