Vem är jag egentligen

Jag är en vanlig kvinna som går i vanliga skor. Jag har lite olika intressen men som jag ännu inte behärskar till fullo. Men hur kul vore det om så var fallet. Går och påtar i min trädgård och försöker få det hemtrevligt i huset. Bor tillsammans med Thomas som varit min "gubbe" i 24år. Vi har varsin son, men de är vuxna och har egna hem nu.

söndag 25 november 2018

Jag har gjort tvål

Så här får man se ut om man ska göra egen tvål.
Jag har länge tänkt att jag skall försöka mig på detta hantverk, och i helgen gjorde jag slag i saken.



 Jag hittade ett recept
på Organicmakers hemsida. Jag hade tidigare skickat efter tvålformar, lut och två doftoljor. Jag fick också införskaffa lite material till detta eftersom det inte är så bra att använda skålar, mixer och slickepottar till annat efteråt. Lut är frätande, men det försvinner under kommande dygn, så superfarligt är det kanske inte. Dock inte så trevligt.

Här har jag mätt upp vatten till lutet och lagt fram skyddsglasögon och handskar, ifall det skulle stänka. Det är inte så kul att få på huden eller i ögonen.
Det är otroligt viktigt att man inte häller vattnet i lutet, utan tvärtom. Tänk LiV (Lut i Vatten), vilket jag självklart gjorde fel på. Inget hände. Jag var väldigt försiktig när jag hällde i vattnet. Risken att det kan stänka är väl överhängande om man inte håller sig till LiV-sättet antar jag. 

Man får röra försiktigt. Lutet blir väldigt varmt.

När lutet svalnat lite, så blandar man det i olivolja och kokosolja (kokosoljan smälte jag i micron).
Det skall sen mixas tills det blir ungefär som vaniljsås. Sen droppar du i doftolja.

Jag gjorde två satser. Den ena hällde jag i den vita formen (bilden ovan). I denna sats droppade jag i lavendelolja.
I den andra droppade jag i Atlascederolja.
Som tur var så hade jag formar så det räckte.

Jag har nån doftolja i badrummet, sån flaska som man stoppar träpinnar i. Den hade jag tänkt att testa att hälla i nästa sats som jag gör.

Tvålen täckte jag med bakplåtspapper och frottéhandukar. De fick stå och stelna i ett dygn tills det var dax att dela den i mindre bitar. Dem tvål som jag hällde i de färdiga formarna, behövde jag bara plocka ur.

Nu skall tvålen stå och sätta sig i 6 veckor innan det går att använda den. Den var ganska smörig efter ett dygn, så jag antar att den måste torka ordentligt.

Här är receptet på s.k Bastilletvål som blev ca 635 ml

Vatten och Lut:

149g Vatten
64g Lut NaOH, Natriumhydroxid

Oljor/Fetter:

135g Kokosolja
315g Olivolja extra virgin





Inga kommentarer: