Vem är jag egentligen

Jag är en vanlig kvinna som går i vanliga skor. Jag har lite olika intressen men som jag ännu inte behärskar till fullo. Men hur kul vore det om så var fallet. Går och påtar i min trädgård och försöker få det hemtrevligt i huset. Bor tillsammans med Thomas som varit min "gubbe" i 24år. Vi har varsin son, men de är vuxna och har egna hem nu.

söndag 4 november 2018

Novembergrått

Var precis ute och kände på vädret. Det är skitkallt ute. Solen visar sig dock och jag gå inte igen och väntar på att den skall värma upp lite.

Har tittat på Så mycket bättre på TV4play och blir sjukt avundsjuk på ljuslyktorna som de har utanför ladan.Googlar men hittar dem inte.
Hittar dock andra snygga utebelysningar. Dessa kan man köpa på Balkongshoppen. De är svindyra, men min kreativa sida av hjärnan börjar hitta på ett sätt att tillverka liknande själv. Har en idé om hur det skulle kunna gå till. Fortsättning följer.


Det händer inte så mycket i tunnelväxthuset just nu. Utanför står två pallkragar med vitlök. Den bakre pallkragen häller jag min bokashi i för tillfället och skapar på så sätt ny jord som jag tänkte använda i vår. Håller alla tummar jag har för att jag skall få en bra skörd med vitlök nästa år.

Jag sådde lite vintersallat för ett tag sen och jag tänkte så lite till idag. Sen får jag leta fram fiberduken och lägga över dem så de inte fryser alldeles för mycket.

Några få rader med ruccola och spenat segar sig upp ur jorden. Spenaten ser inte så glad ut. Tänkte försöka pillra ner lite mer frön idag.

Mangold var ingen hit. Den växte så det knakade men jag tyckte inte om den. Rycker upp den idag och sår nåt annat där istället.

Trädgårdslandet står och vilar sig lite. Vi har utökat odlingsytan lite och Thomas gjorde ett försök till att vända jorden. Det var tungt på grund av att vi har lerjord, så han gav upp. Jag har lagt en massa löv på gräsmattan och lägger min tillit till maskarna. Jag ska försöka få tag på lite bajs som jag kan lägga på också.


Bondbönor står kvar. Det verkar inte hinna bli nån mer skörd i år trots att de blommar i kylan. Men de får stå kvar och tillföra kväve till jorden. Tror att kål gillar det, så det kanske sås lite sånt där nästa år.

Igår var jag nere hos en granne och hjälpte till att elda upp ett träd som de fällt. Det var mysigt. Jag fick en öl också och korv fanns att grilla om man ville.


Det blir snabbt mörkt nu och redan vid 4-5 tiden så såg man inte mycket framför sig. Vi lyckades trots detta ändå elda upp allt.

På väg hem såg det så trevligt ut på vår altan med ljusslingan tänd. Så jag var tvungen att ta en bild.
Men jag måste har mer ljus!!!  Får jobba på det. Inte så snyggt att ha en stor inplastad utemöbelshög på altanen, men platsbristen är stor. Kanske kan linda en snygg ljusslinga runt den med? 😏



Inga kommentarer: