Vem är jag egentligen

Jag är en vanlig kvinna som går i vanliga skor. Jag har lite olika intressen men som jag ännu inte behärskar till fullo. Men hur kul vore det om så var fallet. Går och påtar i min trädgård och försöker få det hemtrevligt i huset. Bor tillsammans med Thomas som varit min "gubbe" i 24år. Vi har varsin son, men de är vuxna och har egna hem nu.

söndag 18 november 2018

Dag 4 och 7

Det har gått snart 7 dagar sen jag satte min "köpekombucha". Dvs jag köpte en flaska färdig kombucha i affären och hällde den i sött grönt te.
Idag ser det ut så här i burken. Det verkar hända något, men inte så mycket.



Det verkar hända mer i botten på burken. Det ligger en matta med något vitt där. Får hoppas att det är nån form av bra bakterier.

Jag var ju och hämtade lite startvätska hos en tjej i tisdags. Jag fick ingen scoby, då hon sa att den inte egentligen behövdes. Det kommer att bildas en ny.
Det var 3dl i burken. Jag använde mig av ekologiskt svart earl grey.

I onsdags, 14 nov, satte jag min andra sats.

Receptet blev (och detta kan ha varit helt knas, Det återstår att se):

12dl vatten
ca 2dl vitt socker (kanske lite mindre)
4st tepåsar, svart ekologiskt/organiskt(earlgrey)
3dl startvätska


  • Koka upp vatten och socker
  • lägg i tepåsarna
  • Låt svalna till rumstemperatur, ta bort tepåsarna.
  • Häll upp i väl rengjorda glasburkar.
  • Blanda i startvätskan och rör om.
  • Täck burkarna med tyg/kaffefilter (det är till för att skydda brygden från damm och flygfän
  • Ställ burkarna i rumstemperatur och vänta.


Den burk som jag hade tänkt att hälla brygden i, sprack när jag skulle göra ren den, så jag fick krypa under huset och leta efter en ny. Hittade en typ 5-liters. De andra var så små. Jag delade upp brygden i två delar ifall den stora burken inte blev rengjord till fullo. Den var rätt skitig när jag hittade den.

Så här blev det. 

I den stora burken börjar det växa bakterier lite utspritt. Här är en bild som jag tog med blixt rakt ner i burken. Snäckskalet som ligger utanför blev en snygg detalj.


Bilden utan blixt visar kanske lite bättre hur det växer.



I den lilla burken har det redan börjat bildas en scoby. Bild med blixt:

Bild utan:

Spännande värre. 
Den första satsen har alltså stått i snart 7 dagar, och den andra i snart 4 dagar. Vilken skillnad och va kul!!!!!

2 kommentarer:

J sa...

https://egenkombucha.blogspot.com/p/brygga-kombucha-hur-gor-man.html

Det fungerar dåligt med köpt kombucha från en flaska i butiken, kombucha lever inte om den är instängd. Jäsningen stannar under tryck, och man vill ju dricka kombucha för just den levande bakteriekulturen.
Svart te är bättre, och länken jag skickade är helt suverän!
Hon är forskare och har under många år analyserat resultat och fått fram den bästa kombuchan, och man kan köpa startsatser från henne, vilket är optimalt får man väl säga. :)

Lev väl!

/J

Sussi sa...

Hej J.

Den satsen med köpekombuchan fungerade inte alls. Men man måste ju testa. Nu är jag inne på den tredje bryggningen av den startvätska på svart te som jag fick. Den lever fortfarande. Sajten du bifogade har jag varit inne på många gånger. Mycket bra sida med mycket info.

Ha det!!
Sussi