Vem är jag egentligen

Jag är en vanlig kvinna som går i vanliga skor. Jag har lite olika intressen men som jag ännu inte behärskar till fullo. Men hur kul vore det om så var fallet. Går och påtar i min trädgård och försöker få det hemtrevligt i huset. Bor tillsammans med Thomas som varit min "gubbe" i 24år. Vi har varsin son, men de är vuxna och har egna hem nu.

måndag 27 augusti 2018

Äppeljuice, kaffe och tomatsås

I går var det dax igen att göra egen äppeljuice. Björne och Mia stod för det mesta av innehållet. De har massor med äpplen på sina träd. Vi har fått en del äpplen i år, men långt ifrån vad de har. Jag fick med mig en hink äpplen från vårt träd. Våra är inte riktigt mogna än, men det märktes inte i det stora hela.


Vi tog med oss en massa prylar och gick ner till dem vid 12-tiden på dan.

Thomas hade fått tag i en begagnad matberedare, så i år hade vi 2st. Man måste krossa äpplena innan man kan pressa ur saften. Det blev en massa jobb med att skära och krossa dem.

Det gick ganska fort med 2 matberedare.

Björne och Mia har köpt en äppelplockare som man "plockar" äpplena från marken med. Björne skakade först ner äpplena och tog sedan upp dem med, troligen deras bästa köp i år.

Så här fungerar den:


Äppelkrosset lades sedan i fruktpressen och sedan var det bara att börja. Här är en video som visar hur det går till.



Vi kom sedan på att man inte behövde skära äpplena innan vi krossade dem i matberedarna. De mindre kunde vi lägga i hela, och de större fick vi dela på. Detta gjorde att allt gick mycket snabbare. 
5 timmar tog det, men det var kul.

Vet ej hur mycket saft vi lyckades pressa, men Thomas och jag fick med oss 32st halvlitersflaskor + 3-4 liter till som vi hällde upp i kannor, små petflaskor som vi frös in. Vi fick till och med hälla upp juice i två stora glas som vi sen drack till middagen. Helt sjukt. 
Juicen var vi tvungna att konservera, genom att låta dem stå i 70 gradigt vatten i 30min. Det tog ett tag, då endast 8 flaskor fick plats i kastrullen. 

Så här ser det ut på vår spis idag. Var ska vi ställa dessa är den stora frågan nu. Det är ju fortfarande inte så kallt ute, så under huset kan de stå ett tag iallafall.

I lördags köpte jag en espressomaskin. Jag har länge velat ha en, och Thomas chef Mats, hittade en på blocket som han tipsade om. Han kände till säljaren och sa att hon var en trevlig tjej. Det visade sig att hon var kaffeförsäljare och arbetade åt ett kafferosteri. Hon höll en liten mini barestakurs. Apparaten var knappt använd och jag fick den för halva nypriset. Billigt, men mycket pengar ändå.

När vi var på väg hem med apparaten, skulle Thomas och Björne förtidsrösta, så vi mötte upp dem utanför biblioteket och nu har vi det avklarat. De ville naturligtvis ha en kopp kaffe så vi åkte hem och installerade den. Det tog ett tag, men till slut kunde vi avnjuta varsin kopp. Jag får träna lite så att jag hittar det perfekta sättet att få till en god cappuccino.

Jag har gjort egen tomatsås också. Nästan alla stora tomater fick bi sås. Det finns ju fler som mognar snart. 

Jag hittade några recept på youtube och det verkade vara smidigt att dela tomaterna, hacka lite lök och vitlök och lägga dem i en ugnsform och låta dem stekas i 40 min på 225 grader. Jag hackade i några chili och padrones också. 

Det blev superbra. När de svalnat, mixade jag dem i min nya begagnade matberedare och kokade såsen med lite kryddor. Det blev 1,7kg sås som jag frös in i påsar om ca 400g.

När vi ändå har tomater på tapeten, måste jag lägga ut en bild på Martinas monstertomat. Kolla vad den väger!! Jag har också en sån planta, men den har stått i en kruka hela sommaren och jag har inte planterat om den förrän nu. Jag har inte haft plats. Får se om jag ändå kan få några stora.

Vi hörs.

Inga kommentarer: