Vem är jag egentligen

Jag är en vanlig kvinna som går i vanliga skor. Jag har lite olika intressen men som jag ännu inte behärskar till fullo. Men hur kul vore det om så var fallet. Går och påtar i min trädgård och försöker få det hemtrevligt i huset. Bor tillsammans med Thomas som varit min "gubbe" i 24år. Vi har varsin son, men de är vuxna och har egna hem nu.

tisdag 25 maj 2021

Fredrik hälsar på

Fredrik har varit hos oss i helgen och hälsat på. Förra lördagen kom Jimmi och Ilham på en kortvisit. Vi åkte och fikade på Nedergården och jag hittade då en liten gullig sköldpadda som de sålde. Just när jag stod och höll i den, så ringde Fredrik. Jag visade den för honom och han tyckte att jag skulle köpa den till honom. Då gjorde jag det.
Under veckan blev han väldigt sugen på att komma hit, och jag förstod till sist att det var "sköldis" som lockade.

Fredrik är ju rädd för getingar, och för att få honom att vara ute mer, så köpte jag munskydd till honom.
Här poserar han glatt i skyddet. Han drar upp det högt över näsan. Att han ser vart han går, är för mig en gåta.

Här är en bild på den fina sköldpaddan.

Det blev en vända in till Norrtälje som vanligt och jag hittade ett bingospel, som vi spelade när vi kom hem.

Mer om Fredriks visit kan ni läsa om i hans blogg.

Sådden av blommor, broccoli och sallat jag gjorde 7 maj, ser ut så här idag. Det går undan.


Gurkan och squashen gick bättre vid omsådden. Första gången sådde jag ju 4 maj, men den 15 maj hade inte många av dem grott. Jag fick tilläggsså mer. Dessa såddes 15 maj.


Squashen och gurkorna som grodde från första sådden ser ut så här.

Örtlådan vid altanen har fått tillökning. Mer timjan har planterats. Några av min frösådda lök satte jag ner i mitten.


Några lökar satte jag ner mellan dillraderna.

De lökarna jag köpte tillsammans med potatisen och som såg så eländiga ut. De tryckte jag ju ner i ett pluggbrätte.

Nu satte jag ut dem i lådan bredvid dillen.


De som inte fick plats, tryckte jag ner i kluster framför några tomatplantor i lilla växthuset.


Man blir ju rätt trött på det kalla vädret. Jag har planterat tomater i två lådor i lilla växthuset och två i tunneln.

I de andra ska jag ha gurka och paprika/chili. Det är alldeles för kallt på nätterna för att sätta ut dem nu. De får väl stå inomhus ett tag till.

Vi har börjat skörda paprikor redan. De verkar trivas inomhus. Det är bara jag och Thomas som inte trivs när de är inne.


18 maj sådde jag lite brytbönor i ett brätte.


Idag efter jobbet gick jag ut och förberedde två bäddar i trädgårdslandet. Jag fyllde på med lite jord och hönsgödsel.

Sen gick jag och hämtade hö och lade bredvid. Det ska jag lägga på bäddarna sen när jag planterat ut det jag nu bestämmer mig för att ha där. Jordgubbarna ska också bäddas in.


Thomas har gjort iordning en liten rabatt där han har spridit ut lite sommarblommor. De har inte hunnit gro än.


Hälften av majsen jag sådde 13 maj kom upp. De som gjorde det har blivit stora. Jag fick tilläggsså lite för nån vecka sen och jag har nu ställt dem på golvet i badrummet. Får hoppas att golvvärmen gör susen.


I helgen som kommer, blir det väl att försöka flytta ut det som står i båtrummet. Om det går, vill säga. Nätterna ska vara kalla ett tag till. Trist!!


Vi hörs

Sussi


Inga kommentarer: