Vem är jag egentligen

Jag är en vanlig kvinna som går i vanliga skor. Jag har lite olika intressen men som jag ännu inte behärskar till fullo. Men hur kul vore det om så var fallet. Går och påtar i min trädgård och försöker få det hemtrevligt i huset. Bor tillsammans med Thomas som varit min "gubbe" i 24år. Vi har varsin son, men de är vuxna och har egna hem nu.

söndag 2 maj 2021

En liten långhelg

Vi jobbade halvdag i fredags och då tog jag ledigt hela dagen. 
Solen sken och jag passade på att jobba lite med mina odlingslådor.
Jag tänkte flytta på min gräslök till en låda som inte får så mycket regn eftersom det växer en stor en bredvid dem (barrträd som luktar gott), och vars grenar är i vägen. 
Jag tänkte att gräslöken klarar sig bättre där än någon annan gröda. 
Förra helgen hade jag förberett delen i lådan, med trägrufs och biokol som jag hittade i en påse. 
Ovanåpå lade jag bokashi och några spadar jord från jord/maskfabriken och till sist ny jord. Jag flyttade sen gräslöken och fortsatte att gödsla de andra lådorna.
Thomas pekar på den dumma enen.

Sen gick jag ner till jordgubbslanden och började rensa bort ogräs och avstickare som hade torkat.
Nu är det fint.

Därefter blev det lite jobb i tunnelväxthuset. Jag har insett att en pallkrage inte riktigt räcker till. Det behövs två som står ovanpå varann. Rötterna behöver utrymme för fötterna. 

Jag började sätta på pallkragar på några av de befintliga, men insåg att det var mycket jobb med det hela. Jag fick fortsätta på lördagen.

Sen behöver jag köpa en liten krage till, så att alla blir dubbla.

I lördags fortsatte jag i tunnelväxthuset. Det krävs mer jord i lådorna nu, och jag har inte jättemycket av den varan.  Jag luckrade upp jorden och gödslade med pelletrerad höns- och kogödsel, sen blev det till att fylla på med löv och skruft innan jag lade på jord. Jag fyllde inte ända upp, utan det får räcka med ca 15 cm högre i år.

En del av vintersådderna som jag flyttade in i tunneln för ett tag sen, växer på. Det som inte grott så bra är broccoli, rosenskära, ringblommor och malvorna. Jag tänkte så lite mer av dem.

De kanske kommer så småningom. 

Dillen jag sådde 17 april, börjar smått kika fram i pluggbrättet.



Jag har äntligen fått tag i lite hö. Jag är med i en facebookgrupp som heter "Gödsel och täckmaterial" och en tjej lade upp ett inlägg om gratis höbalar att hämta. 
De bodde i Spraggarboda som ligger ca 10 min bilväg från oss. Vi trodde att det skulle vara nästan omöjligt att få hem den, eftersom hon sa att den vägde 350-400kg. Gurra och Martina som är höbalshämtarexperter, åkte med för att hjälpa till. Det hade de inte behövt när allt kom omkring. Men det var kul att träffa dem, det blir ju inte så mycket "umgås" nuförtiden.

Helt plötsligt blev det Söndag.
Toge en liten sovmorron. Om man nu kallar det för sovmorron, när man vaknar kl 4 och är vaken i 2,5 timme och sen somnar om.
Kl 10 gick jag ut i tunneln och satte mina lökar i pluggbrätten för att förgro dem. De hade legat i en kartong ett tag och såg rätt trista ut. Jag håller tummarna nu, så att de inte dör.

Sen blev det till att plantera om tomater (igen). De som jag planterade om förra helgen hade ränt iväg. Jag fick binda upp dem mot pinnar och sen flyttade jag de som stod i kartonger, från köket till båtrummsfönstret. Det tog sin tid.

 De nya kartongerna ställde jag i kök
sfönstret.

De som planterades om i krukor, fick jag trixa in på bordet och i hyllan i båtrummet.


Tanken var att jag skulle hinna så gurka och squash, men nu är klockan halv 6 och jag är helt slut. Jag har förberett krukor med jord, så jag får ta det efter jobbet nån dag i veckan.

Kaffet är upphällt, så vi hörs!
Sussi

Inga kommentarer: