Vem är jag egentligen

Jag är en vanlig kvinna som går i vanliga skor. Jag har lite olika intressen men som jag ännu inte behärskar till fullo. Men hur kul vore det om så var fallet. Går och påtar i min trädgård och försöker få det hemtrevligt i huset. Bor tillsammans med Thomas som varit min "gubbe" i 24år. Vi har varsin son, men de är vuxna och har egna hem nu.

fredag 14 maj 2021

En lång långhelg med sommarkänsla

Jag har några dagar ledigt nu. I onsdags arbetade vi halvdag och jag kunde "gå för dagen" redan kl 10.00. Innan jag påbörjade lite trädgårdsarbete, kom grannen Micke över och fikade en stund.
Sen satte jag igång. Men, jag får backa lite i tiden. Det har hänt en del sen jag bloggade sist.

Jag sådde gurka och squash 4 maj, men det har inte hänt mycket i den lådan. 2 gurkor och några squash från egna frön har grott. Jag börjar bli lite nervös. Jag kanske får offra en kruka och undersöka om fröna har ruttnat.

7 maj sådde jag lite mer blommor, broccoli och sallat.

8 maj planterade jag ut två rader purjolök. Den tredje raden planterade jag ut 12 maj. Jag ville vänta ett tag för att se att första raderna såg ok ut.

Lök sattes också ut den 8 maj. Jag har lagt hö på dem för att skydda mot kalla nätter den första tiden. Det är i lådan längst in som löken bor. Den andra lådan är det inte något planterat i ännu.

Jag hann också plantera om lite kålrabbi. Vintersådderna behövdes omskolas.


Jag fick ställa dem i en låda i tunneln så länge.

9 maj var det dax att sätta de sista potatisarna som jag hade förgrott inomhus på jordbäddar. Det bev ju några över som inte fick plats i potatislanden. 
8 hinkar med 3 potatisar i varje.
Jag sådde också två hinkar morot och en med persiljerot. 
I år har jag sått dem glesare än jag gjorde förra året. Får se om det fungerar bättre.

Nu är vi ikapp och här är det den 13 maj. Dagen innan var jag tvungen att sätta ut tre tomater i tunneln som test, men fick hybris på alla plantor inomhus som står överallt. Jag planterade ut några till. Det får bära eller brista.

De tomater som jag planterat i mjölkkartoner, ställde jag ut i lilla växthuset så länge. Jag vet inte riktigt var jag skall ha dem än. Funderar på att sätta alla biffisar i tunneln, medelstora i lilla växthuset och körsbärstomaterna i krukor utomhus.
Thomas var så gullig och byggde på lådorna i lilla växthuset. De var alldeles för grunda. Det är ju markmatta och stenhård lerjord under dem. I år kanske rötterna mår lite bättre.

Igår 13 maj, hann jag också så lite sockerärtor.

Det blev några över, så jag var tvungen att sätta dem i två stora krukor. Jag hade blötlagt dem och man vill ju inte slänga dem.

Min örtlåda bredvid altanen är också iordninggjord. Här satte jag ner en libbsticka, och några av vintersådderna. Dill och persilja. En köpekruka med gräslök och kryddtimjan samt det enda rosmarinskottet som överlevde vintern i tunneln.
Det finns plats för mer örter, men det kommer. Jag har ju mer nere i tunneln. Den fula glipan mellan väggen och lådan, tänkte jag sätta en balkonglåda över. Kanske ser det snyggare ut.

Idag tänkte jag plantera lite blommor och ställa på altanen. Jag var förbi flygfyren igår morse och fyllde bakluckan.


Kanske tar vi en tripp till Nedergården idag och fikar och shoppar loss. Vi måste passa på, för det skall regna inatt och sen kanske solen försvinner. Man vet aldrig.

Sussi




Inga kommentarer: