Vem är jag egentligen

Jag är en vanlig kvinna som går i vanliga skor. Jag har lite olika intressen men som jag ännu inte behärskar till fullo. Men hur kul vore det om så var fallet. Går och påtar i min trädgård och försöker få det hemtrevligt i huset. Bor tillsammans med Thomas som varit min "gubbe" i 24år. Vi har varsin son, men de är vuxna och har egna hem nu.

söndag 7 februari 2021

Trög start på odlingsåret

 Det händer inte så mycket här i Kaggeboda. Vi försöker att inte träffa så många, men emellanåt så snikar vi till oss en fika hos nån granne. Hemma blir det inte så mycket gjort heller. Städning tillhör inte prio 1, eftersom det bara är vi som går omkring här i huset. Nu låter vi inte dammråttorna ta över helt, men dammsugaren får inte komma fram alltför ofta. Det står väl lite för många grejjor framme kanske, inget värre än så.


Mitt odlingsår startade 8 januari. Jag sådde lite chili, paprika, aubergine, physalis och purjolök.

Två veckor senare den 23 januari, så hade inte mycket hänt. Ett par chili och paprikor hade börjat växa, så jag beslutade mig för att kassera de som inte blivit något och börja om.

Idag 7 februari, så har jag samlat alla krukor som börjat växa i ett tråg.


De andra får stå under belysning och gro.


Min purjolök som såddes 8 januari ser ut så här nu. Jag håller tummarna för att de inte dör som de brukar. Jag har börjat att vattna med guldvatten underifrån. Jag tänkte åka in och handla lite flytande gödsel idag. De kanske tycker det är gott också.



Jag har påbörjat lite vintersådder.

På fredagkvällen började jag att fylla byttor med jord, och igår, 6 februari, så sådde jag:

Timjan
Dill
Persilja
Gräslök
Sallat
Ringblommor
Rosenskära



Sen ställde jag dem bakom huset där det är skuggigt och hällde snö över.

Jag ska så lite till, men det får bli nästa helg.


Det har snöat en hel del på sista tiden. Thomas, som har snö-OCD, har skottat en eller flera gånger om dagen. Själv har jag jobbat som en tok. Jag jobbar hemifrån 4 dagar/vecka och det går bra. Men det är mycket att göra just nu, så skotta får jag hjälpa till med på eftermiddagarna. 

Jag har dock fått gå ner nästan varje dag till tunnelväxthuset, och ta bort snön från taket. Jag vill inte att det brakar ihop som det gjorde i februari 2018 (Ihopbrakat tunnelväxthus).

Det kommer det förmodligen inte att göra, eftersom Thomas har stöttat upp taket med brädor, utan det blir väl plasten som går sönder isåfall.


Han hjälper mig med att ta bort snö från min bil, men han sparar lite till mig.


Jag har inte gjort så många fler tvålar.
Senaste projektet var en leopardtvål.



Däremot så har jag under två helger, gjort tvåldeg i en massa olika färger. Tanken är att göra små figurer att lägga på framtida tvålprojekt.

Igår gjorde jag dessa 4 små sovande gnomer.

Tanken är att göra en grönnyanserad tvål där ovansidan ska se ut som gräs. Där ska jag trycka ner dessa, så att det ser ut som om de ligger i gräset och sover.

Jag måste göra några fler bara. 4 räcker inte långt.



Vi hörs senare.


Sussi

Inga kommentarer: