Vem är jag egentligen

Jag är en vanlig kvinna som går i vanliga skor. Jag har lite olika intressen men som jag ännu inte behärskar till fullo. Men hur kul vore det om så var fallet. Går och påtar i min trädgård och försöker få det hemtrevligt i huset. Bor tillsammans med Thomas som varit min "gubbe" i 24år. Vi har varsin son, men de är vuxna och har egna hem nu.

söndag 21 februari 2021

Töväder och fler frön som såtts

Det har börjat töa ute. Snön glider av taket och det låter väldigt högt. Det tar nån sekund innan man förstår vad som håller på att hända. Men innan dess, så tror man att taket håller på att rasa in.

Mina sådder är fortfarande lite griniga. De frön som har grott och som såddes 8/1, har dock blivit jättefina. I går tyckte jag att det var dax att plantera om dem i större krukor.

Nytt för i år, är ju att de står under ljus 12 timmar per dag. Så här fina paprikor har jag aldrig lyckats att driva upp.

Detta är en sort som heter Mohawk. Jag fick en planta av min sons kompis, Jonas förra året. Det blev inte mycket till paprikor på den plantan, men jag tog frön från dem och här är resultatet. Såddes 8/1. Jag har 3st.


De omplanterade chilisarna och paprikorna, står nu i separata odlingstråg. Jag vattnar underifrån med guldvatten och flytande algomin varannan gång.

Endast tre Jalapeno (sådd 31/1) har börjat växa. Padrones har inte grott alls. Får försöka igen.




Purjolöken (sådd 9/1) lever fortfarande. Jag klippte ju ner den förra helgen, men den har satt fart igen.



Malabarspenaten (sådd 31/1), ser ut så här nu. Förra blogginlägget visade endast en liten planta, men nu har fler vaknat. Bakom lådan, står min sådd av Physalis, eller kapkrusbär som de heter . Alla pluggar är inte sådda i, men det ser snålt ut ändå (sådd 31/1).



Jag kunde inte hålla mig längre. Jag sådde två sorters gul lök igår (20/2). Det kan vara för tidigt, men jag får köpa mer frön och så lite till längre fram.


I denna låda står lite olika sådder jag gjorde 31/1. Några av dem är faktiskt riktigt stora.



Jag sådde lite mer Paprika och Aubergine igår.



Mina vintersådder som står ute under snön är jag lite orolig för. Jag ska gå ut sen och se till dem. Några av krukorna har rört lite på sig och står snett, men snön ligger ännu kvar.


Hur går det med mina tvålprojekt? Nja, sådär. Jag har inte gjort mer tvål. Jag har ju så många som jag måste ta hand om först. Jag måste sätta mig och göra lite fler gnomer också. Jag har köpt 3 sorters leror i pulverform. En grön, en röd och en vit som heter Kaolin. Jag tänkte kanske göra en tvål med alla dessa idag bara för att prova. Det blir i så fall en med tre olika lager.

Tanken är att ha den gröna i min "gnomtvål".


Nä, nu är jag kaffesugen.


Vi hörs!!

Sussi

Inga kommentarer: