Vem är jag egentligen

Jag är en vanlig kvinna som går i vanliga skor. Jag har lite olika intressen men som jag ännu inte behärskar till fullo. Men hur kul vore det om så var fallet. Går och påtar i min trädgård och försöker få det hemtrevligt i huset. Bor tillsammans med Thomas som varit min "gubbe" i 24år. Vi har varsin son, men de är vuxna och har egna hem nu.

söndag 14 februari 2021

Mer vintersådder och griniga frön

 Det har ju snöat en del, men nu verkar det ha lugnat sig. Solen har kikat fram under ett par dagar och har fått mig att längta efter våren ännu mer.


Men det har ju hunnit att blir mitten på februari och det är inte så långt kvar nu. Jag kikade på nätet efter sista beräknade frostnatten här i Norrtälje, och det visade sig vara ca 15 maj. Det blir 3 långa månader.
April brukar ju inte vara så hemsk, så vi kanske får stå ut i ca 2 månader till då.

Jag har passat på att vinterså lite mer blommor. Snön kommer nog att ligga kvar ett tag till.

Det såddes:
Vallmo, 4 sorter
Stockros, en röd en rosa av frön som jag fått av Thomas                pappa.
Ringblommor, 3 sorter.
Akleja, 1 spräcklig av egna frön.
Malva, 1 sommar- och en prakt-.
Solrosor, 3 sorter
Luktärt,  egna frön från 2 olika sorter ihopblandade.




Dessa ställde jag bredvid vintersådden jag gjorde förra helgen. Alltså bakom huset. Där är det bra skugga.

Inomhus går det lite bra och lite dåligt. 

Det är många frön som inte har grott. Jag sådde nya frön 23 januari. Men bara 4-5 har börjat gro. Jämlarns skitfrön. Dessa ställde jag i lådan där jag har samlat mina plantor, så nu har jag en enda låda med lite blandat i.

De som grodde från sådden 8 januari har blivit jättefina och kraftiga. De har fått ljus mellan 5-17 på dagarna. Vilken skillnad det blir. Tidigare år, så har de inte fått ljus lika länge och har blivit långa och rangliga.




Här är två aubergine sådda 23 jan, som har lyckats gro.


En liten ynka Malabarspenat har vaknat till liv. Jag får nog så några till idag om det ska bli nåt vettigt av det hela.


Jag passade också på att sätta några vitlöksklyftor i kruka som jag har i köket. De jag satte för ett par veckor sen hade gjort sitt och hade vissnat. Jag har ju en del små vitlökar som jag kan använda till detta. Jag klipper alltså blasten och har i maten.


Ett fat med ärtskott är aldrig fel att ha heller.

Efter mina sådder, gick jag ner till Björne och Mia och fikade lite. Det var ett tag sen.
Thomas var ute på isen och fiskade med Micke. Det blev ingen fisk, men de hade haft en mysig dag där kaffe, öl och en virrepinne ingick.

Idag vet jag inte vad jag ska hitta på, men nåt kul blir det väl.

Vi hörs!

Sussi


Inga kommentarer: