Vem är jag egentligen

Jag är en vanlig kvinna som går i vanliga skor. Jag har lite olika intressen men som jag ännu inte behärskar till fullo. Men hur kul vore det om så var fallet. Går och påtar i min trädgård och försöker få det hemtrevligt i huset. Bor tillsammans med Thomas som varit min "gubbe" i 24år. Vi har varsin son, men de är vuxna och har egna hem nu.

lördag 27 juni 2020

Gräsänka och varm

Har precis blivit gräsänka och njuter av lugnet. Min semester är också påbörjad, så livet leker. 

Här håller Thomas och Markku på att packa bilen inför avfärd till Junsele för att fiska. De ska vara borta i en vecka. Vi får väl hoppas att de kommer att ha någorlunda väder. Det ska regna lite under nästa vecka, men det kanske är bra för fiskeriet.

Försökte gå ut och göra någon nytta i trädgården, men värmen gör att det blir för jobbigt. Jag var dock tvungen att plantera de 3 tomater jag fick från Pia förra helgen. De får växa i tunnelväxthuset och har fått lite kobajs i botten samt en massa vatten. Nu är det spännande värre.


Här är en av tomatbäddarna med två squash framför. Det var 3st från början, men en dog för att den bröts av vid planteringen. Det såg ett tag ut, som att den skulle läka ihop, men icke!!

Mina Alice´s Dream växer så det knakar. Jag har sparat några sidoskott på dem. Det kanske är någon som vill ha dem.
Jag har ju fler som är planterade utanför lilla växthuset, men de växer inte lika bra. Kanske sätter jag några av skotten där också.

Gurkor och 3st squash.

Majsen och fler squash till Thomas "tre systrar" + lite sallat, melon (hinns väl inte bli nåt, men man kan ju chansa), luktärt, gurka och rosenskära. Majsen måste snart planteras ut. Kvar är bara att ställa upp en pallkrage och fylla med material och jord. Vi får väl ta tag i det när Thomas är tillbaka från fisket. Tanken är att gräva en fyrkantig grop i pallkragen, så att det blir djupare i kragen.

Utanför växer vitlöken. Jag har lagt tång i lådorna och hoppas att det skall ge näring och hålla inne fukten.. Jag ska väl ut och vattna med lite bokashi-lakvatten, så de får lite mer näring.

Rödkål, grönkål och kålrabbi trivs under duken.

I trädgårdslandet händer det grejjor också. Jordgubbarna har fått nät över sig för att skydda mot fågeltjuvar.

Broccolin slår nu i taket på tunneln. Till höger om dem står spetskålen och mellan dem och jordgubbarna har jag brytbönor.

En liten broccoli tittar fram. Denna var hälften så stor för 2-3 dagar sen. Det går fort.

Här är mer brytbönor. Det är 3 sorter i bädden. De längst in är störbrytbönor. De blir höga. Dessa sådde jag 24 maj.

Ärtor och mer brytbönor till vänster (en fjärde sort).

Det är dax att gödsla sparrisen också. Det får bli kvällens jobb. De ska få lite vatten också.

Nu har jag svalkat av mig lite medan jag bloggade, så nu kanske man kan våga sig ut lite igen.

Kram från mig.

Sussi

Inga kommentarer: