Vem är jag egentligen

Jag är en vanlig kvinna som går i vanliga skor. Jag har lite olika intressen men som jag ännu inte behärskar till fullo. Men hur kul vore det om så var fallet. Går och påtar i min trädgård och försöker få det hemtrevligt i huset. Bor tillsammans med Thomas som varit min "gubbe" i 24år. Vi har varsin son, men de är vuxna och har egna hem nu.

söndag 22 april 2018

Förbannade lerjord

Idag har jag i princip varit ute sedan kl 8 i morse. Jag började med att klippa ner den stora busken bakom lillhuset och gick sen nedåt och rensade gammalt skrufs i rabatterna. Jag behövde det till mina bäddar som jag grävde sen i landet. Jag grävde rännor som jag fyllde med detta skrufs. Krattade sen över jord och stoppade ner lite potatis. Jag gjorde 3 rader. morgon ska jag gräva en till.



Därefter började jag från andra sidan på landet och gjorde likadant. Här ska jag sen sätta ner mina bondbönor, ärtor och lök. Det var bara blålera på vissa ställen och min rygg säger "fy dig" just nu. Vicken skitjord!!!!!  Jag var tvungen att gå ner till Mia och fika en stund, så att jag fick gnälla av mig lite. I skrivandets stund är det bara en bädd kvar att gräva. Där sätter jag nog ner mer potatis.
Imorgon tror jag att jag petar ner några lökar i en av bäddarna.


Jag hade tänkt mig att få upp stommen till tunnelväxthuset idag. Men det hanns inte med. Vi lyckades få bort några stenar och hönsnät som inringade hönsgården. Bredvid stod en gammal kompost. Den krattades ut och skall nu bli golv i tunnelväxthuset.


Det växer också i min vintersådda låda. Vintersallat, Ruccola, Spenat, Romansallat och solros kikar upp. Nån liten dill har också tittat fram, men det syns inte på bilden.


Här är en kruka med Ruccola, som jag sådde utanför lådan i vintras, och lade snö på. Det fungerade fint. En liten spenat har hamnat i mitten.


Jag gjorde likadant med lite spenat. 


....och med grönkål. Bra, då vet man till nästa vinter. Men då sår jag nog i pallkragar som jag får förbereda i höst.


Pak Choien som jag satte ut i växthuset, lever. Men den växer inte så mycket.


Nåt som växer är gurkor och squash. Igår fick jag plantera om dem i stora krukor och nu står de på golvet i båtrummet och väntar på att jag skall våga sätta ut dem i växthuset. En blommar, så vem vet, jag kanske får skörda min första gurka inomhus i år.


Jag får avsluta med min sparris som jag sådde 26 mars.
 Hej då!!!

Inga kommentarer: