Vem är jag egentligen

Jag är en vanlig kvinna som går i vanliga skor. Jag har lite olika intressen men som jag ännu inte behärskar till fullo. Men hur kul vore det om så var fallet. Går och påtar i min trädgård och försöker få det hemtrevligt i huset. Bor tillsammans med Thomas som varit min "gubbe" i 24år. Vi har varsin son, men de är vuxna och har egna hem nu.

söndag 15 april 2018

Bokashi luktar inte så gott

I lördags var det superfint väder. Då passade jag på att klippa ner alla växter i rabatterna och lade "skrufset" i odlingslådorna i växthuset. Jord är dyrt och nu när jag har samlat på mig en massa gammal mat hela vintern som jag har blandat med bokashiströ, så kan man göra egen jord av det. Här är en länk om du vill läsa mer:  Bokashi.


Hinkarna som jag samlat mat i, har jag tömt i en behållare som står bredvid växthuset, och nu grävde jag ur den. Det luktade inte så gott, men jag trodde att det skulle stinka värre än vad det gjorde. Det ser dock inte så kul ut.

Bokashin lade jag ovanpå skrufset. och fyllde på med köpejord. Förr året gick det åt en massa säckar, men nu räckte 4 st. Jorden kommer dock att sjunka lite när bokashin blivit jord, men då får man fylla på med mer bokashi.


Det blev superbra. En liten tova gräslök och en persilja hade överlevt vintern i växthuset, så de satte jag ner i ena lådan.


Idag har jag sått lite vintersallat (maché), spenat och ruccola. Jag satte även ner min försådda pak choi och lade över fiberdukar. Får hoppas att pak choisen överlever kylan. Annars kan man nog så nya direkt i lådan sen.


Spenaten som jag sådde ute i en låda i vintras börjar kika fram. Inget av de andra har börjat gro än, men jag håller tummarna. Jag har ställt in sådderna i växthuset, så nu hoppas jag att värmen sätter igång fröerna.


Sparrisen ser ut så här. De sådde jag 26 mars.


Monstergurkorna i köket är helt galet stora.


Idag har det varit mulet och kallt ute. Imorgon verkar det bli lite bättre väder. Jag jobbar dock, men om solen kikar fram, så kan jag nog unna mig en kopp kaffe på altanen emellanåt.
Jag brukar inte ta en riktig lunch när jag jobbar hemifrån, utan brukar äta framför datorn, men imorgon måste jag nog åka in till Norrtälje på lunchen och byta däck. Nu är det förbjudet att ha vinterdäcken på.

Ha det bra!!!

Inga kommentarer: