Vem är jag egentligen

Jag är en vanlig kvinna som går i vanliga skor. Jag har lite olika intressen men som jag ännu inte behärskar till fullo. Men hur kul vore det om så var fallet. Går och påtar i min trädgård och försöker få det hemtrevligt i huset. Bor tillsammans med Thomas som varit min "gubbe" i 24år. Vi har varsin son, men de är vuxna och har egna hem nu.

söndag 15 augusti 2021

Slutet gott, allting väldigt gott.

Semestern är nu slut för denna gången. Imorgon ringer klockan 03:50. Men det känns helt ok. Har haft 19 semesterdagar på de 6 veckor jag tog. Det får jag vara nöjd med. Jag har jobbat hemifrån ca 2 dagar/vecka och det har gått bra.

Thomas har varit på växtrea och kom hem med 3st chillisar. Det ska bli spännande att se om det verkligen kommer att börja växa små snoppar på denna.

De senaste dagarna hara jag haft sån energi. Jag har inte suttit stilla många minuter. Jag har fått massor gjort.

Efter vitlökskörden, så sådde jag lite gröngödsling. Har aldrig gjort det förut, så det ska bli spännande att se hur det blir. Dessa växter bildar en massa bra och goa grejjor som andra växter gillar och sen myllrar man ner dem jorden när de har gjort sitt.

De växer otroligt snabbt. Efter 7 dagar så ser det ut så här.

Vi tog en tripp till Bauhaus i knivsta och köpte lite dekorsten. Sen gjorde vi iordning den trista rabatten vid väggen bakom entrén. Vi lade kantstenar som avgränsare till gräsmattan.

Efter en vända med gräsklipparen, tryckte jag ner jord mellan kantstenarna och gräsmattan. Spred sen ut lite jord på de delar som såg trista ut och sådde lite gräs. Det blev supersnyggt. Snyggare blir det när gräset har grott.
Nästa år, är tanken att ställa krukor där med växter som inte behöver så mycket sol. Eller som bara vill ha sol mellan ca 13:00-16:00.

Idag plockade vi av lite bär från aronian. Det är helt otroligt så många det blev iår. Vi plockade de som var mogna. Resten får vi ta om några dagar.

Tanken är att göra saft av bären. Jag har tidigare bara gjort sylt av dem, men eftersom jag har några burkar kvar sen tidigare år, så ville jag prova något nytt. 

Jag var tvungen att köpa lite fler större krukor till basilikan. Nu har jag planterat om dem och gödslat lite med växtpellets.

De tar upp nästan hela fönsterbrädan i båtrummet. 

Den ståtliga aloe veran har fått 4st kompisar. Jag tog några sticklingar av gyllenbär/kapkrusbär (physalis), som jag hoppas kunna övervintra inne.


Jordgubbarna klippe jag ner för ett par dagar sen. Idag fick de lite kogödsel och sen lade jag på ett tjockt lager med hö.

Potatisen bör jag väl gräva upp snart. Egentligen kan de ligga kvar i jorden, men det finns larver som tycker väldigt mycket om dem, så ju längre de ligger kvar, ju fler maskhål får de. Blasten är ju fortfarande grön, så jag antar att de fortsätter att växa.

Spetskålen börjar ta sin form nu. 

På tomatfronten börjar det hända en del. Nya tomater skördas varje dag. Så fort de visar att de börjar ändra färg, så tar jag in dem för att mogna. Det finns glupska djur som tar för sig annars.
Ett par tomater har fått pistillröta och det är ju trist. Man får skära bort det dåliga och äta upp dem direkt.



Imorse såg "monstertomaten" ut så här: Det är svårt att se på bilden hur stor den är, men jag skulle uppskatta att den har en diameter på 12-13cm. Sorten är Alices Dream.

Appropå monster......

Första squashen på denna, sent sådda planta, är på gång.
Den sådde jag 20 juni.  Nästa år väntar jag nog med att så både gurka och squash till i början på juni istället. Då kan jag driva upp dem i tunneln istället för inne.

Rädisor och morötter börjar synas nu. I mitten bör palsternacka och persiljerot börja växa snart. Sådda 2 augusti.

Morötterna och persiljeroten som jag sådde 9 maj i stora krukor är väldigt sega. Fint bladverk, men små rötter.
Men, de får väl stå och sega sig. Har börjat ge dem näring varje gång jag vattnar nu. Får se om de börjar ta fart.


Mina padrones är superstora. Det är så kul!!!

Purjolöken och broccolisarna fick en massa gräsklipp häromdagen. Kålfjärilen har varit framme och lagt ägg på bladen. Larver har hunnit kläckas och jag plockade bort alla jag hittade igår. De har dock hunnit att mumsa i sig en hel del av bladen. Sniglarna har också varit framme. Jag dödade ett gäng av de också. Kanske har de ätit upp en del larver, för jag hittade inte så många.

Störbönorna växer inte så snabbt. Jag går och skördar lite då och då eftersom det stressar plantan att göra nya bönor. De stora bladen är gurka. Här börjar det komma en del. De är fortfarande små, men om alla dess blommor har blivit befruktade ordentligt, så kommer det att skördas gurka i mängder. Både i tunneln, lilla växthuset och ute.


Den sensådda dillen flyttade jag ner till tunneln. Det har regnat några dagar och de såg lite tufsiga ut. Jorden var ganska blöt, så de får torka upp lite. Sådden gjordes 22 juli.


Två av mina blomsådder som står bredvid har börjat synas. Stäppsalvia och borsnejlika är först ut. Jag tror att de såddes 2 augusti.

Nästan varje dag kommer jag in med nyskördat. Detta är från en runda imorse när jag bara skulle ut och vattna i "husen". Jag måste komma ihåg att ta med mig en korg ut.

Här har jag varit duktig och tagit med den.

I köket ligger det nu massor. Plommonen har börjat mogna också. Jag tror att jag får skörda dem när de är gröna och sen får de ligga inne och mogna. De blir så fula om de får mogna på trädet.


Har tagit några sticklingar av lavendeln också som stod nedanför altanen. Halva plantan hade dött och jag grävde upp den.

En tjusig solhatt fick ta lavendelns plats. Den har så häftig färg.


Har också grävt upp två andra fula blommor och ersatt dem med en alunrot och två stäppsalvia.


Kryddlådan då? De blommor som jag satte där och trodde att det skulle bli lite fint, har tagit över. Den är full av ringblommor. De har tagit över helt och ligger ner. De får inte bo där nästa år.

Solrosorna är helt makabra. När blomman på den högsta har slagit ut, måste jag komma ihåg att mäta den. Den måste vara över två meter nu.

Nu är klockan 21:47 och jag för väl börja tänka på att gå till sängs. Imorgon börjar jag som sagt att jobba.
Det ska bli kul att träffa några jobbarkompisar igen. En del jobbar fortfarande hemifrån, men vi får se vilka som är på kontoret. Det blir en glad överraskning!!

Vi ses!
Sussi
 


Inga kommentarer: