Vem är jag egentligen

Jag är en vanlig kvinna som går i vanliga skor. Jag har lite olika intressen men som jag ännu inte behärskar till fullo. Men hur kul vore det om så var fallet. Går och påtar i min trädgård och försöker få det hemtrevligt i huset. Bor tillsammans med Thomas som varit min "gubbe" i 24år. Vi har varsin son, men de är vuxna och har egna hem nu.

fredag 6 augusti 2021

En liten semestermånadsrapport

Hur är det möjligt att jag inte fått ihop något inlägg på en hel månad? Jag har haft semester och borde haft tid. 
En stor del av morgontiden har gått till att vattna. Sen har jag jobbat ca 2 dagar per vecka.
Jag tror att jag gör två inlägg. Ett som handlar om min odling och denna som inte handlar om odling.

Det har varit en otroligt fin månad. Solig och varm. Vi har haft en del besök och fixat lite här hemma, så jag börjar väl rapportera vad som hänt från ca 7 juli och framåt.

När Thomas kom hem från sin fiskeresa, så tog vi tag i båtrummet. Vi köpte två skänkar eftersom vi behöver någonstans att ställa alla grejjor som stått lite här och där.
Det tog en halv dag att sätta ihop dem.

Så här fina blev de.

Sen återstod det att bära ut allt och grovstäda.
Fönstren blev putsade. Elementen torkade. Alla prydnader blev rengjorda. Till och med väggen blev avdammad.
Thomas åkte och köpte en bräda till och satte sen upp den under det bortre fönstret. Den gamla blev ombetsad.
Här har vi inte hunnit så långt. Allt har ställts på skänkarna. Medan Thomas höll på med fönsterbrädorna, så sprang jag i skyttetrafik mellan båtrummet och köket, för att hämta saker som behövdes dammas/diskas/putsas.

Nu är det klart och så här ser det ut idag. 
Ursäkta packväskorna på golvet, men det kommer en kille idag och skall ev. köpa motorcykeln.

Jimmi och Ilham har hälsat på. De var kvar två nätter denna gång. 

Här fick de för sig att de skulle ta en cykeltur ner till brevlådan kl 22:18. Då behöver man extralyse.

Vi åkte ut till den blåsiga udden vid Riddersholms naturresarvat. Jag badade för första gången i år.

Innan de åkte hem, åt vi middag på Den Gyllene Räven i Norrtälje. De har så otroligt god mat och personalen är så trevliga.



Fredrik har såklart också hälsat på. Denna gång bestämde jag att vi skulle åka till spelbutiken sista dagen. Annars vill han bara åka hem efter det.
Vi hade ju haft namnsdag, och det är viktigt att fira. Jag gjorde en tårta, och vi åkte över till Markku och Lotta för att äta den. Fredrik ville ju så gärna se den lille kissen.

Inte bara Fredrik tyckte att kissen var söt.

Dagen efter åkte Fredrik och jag till Älmsta. Det finns en butik där som säljer filmer som han ville åka till. På hemvägen åkte vi förbi Lottas jobb på Färsna Gård och tittade på alla djuren.
Här får han klappa ett litet marsvin.

All mat vi åt, innehöll mycket grönsaker. De fick tummen upp. Här äter vi två dagars rester. En allsköns blandning.

Två gånger har Jimmy RP, Erika och lille Milton kommit och hälsat på. Vi har så trevligt, så jag inte kommer ihåg att ta så många bilder.
I tisdags var de här och Jimmy agerade som den yrkesman han är. Han är en helt fantastisk kock, och vi fick en smakupplevelse som hette duga.

Han och Thomas åkte och handlade. Sen satte de igång med matlagandet. Själv försökte jag att hjälpa till, men det är ju så trångt i köket. Jag fick dock göra en gurksallad. De kallrökte äggulor (ja, du läste rätt), kokade ihop en örtolja, confiterade fisk (koka i smör) mm.

Det är ju inte så kul att se en massa matbilder på nätet, men jag bara måste visa dessa.

Förrätt: 
Råraka med smetana, löjrom, och rödlök.

Confiterad havskatt

Varm rotfruktssallad. Typ!!

Rökta räkor, ost, nån korv och jordgubbsmarmelad.
"Min" gurksallad står bredvid. Längst ner skymtas en aioli som är gjord på de kallrökta äggulorna och den hemkokta oljan. Asså, shiiiiit va god den var!!!!!

Efter middagen såg det ut så här. Men det fick vi undan innan vi gick och lade oss. Detta är ju inget man vill vakna upp till dagen efter
😜.


Lille Milton lekte med alla leksaksbilar som vi har här hemma. När det inte var kul längre, ville han sitta i mammas och pappas bil och spela musik och peta på alla rattar och knappar.
Han är ju så otroligt söt.


Vi har alltså varit hemmavid hela tiden. Jag gilllar ju det, men visst hade det varit trevligt med nån längre utflykt. En orsak till att vi inte kan åka bort, är Bonus. Han äter ju medicin två gånger om dagen och är hungrig hela tiden. 
Kanske kan vi få kattvakt nån helg framöver. Vi behöver åka till Dalarna och hämta lite saker hos en kompis. Sen vill vi då också passa på, att besöka Pia och Magnus.

Vi vill åka till Ramsberg och hälsa på Hasse och Carina. Sist vi var där, var på rävklappsjakt för 1.5 år sen. Vi saknar dem!!

Vi hörs!!
Sussi

Inga kommentarer: