Vem är jag egentligen

Jag är en vanlig kvinna som går i vanliga skor. Jag har lite olika intressen men som jag ännu inte behärskar till fullo. Men hur kul vore det om så var fallet. Går och påtar i min trädgård och försöker få det hemtrevligt i huset. Bor tillsammans med Thomas som varit min "gubbe" i 24år. Vi har varsin son, men de är vuxna och har egna hem nu.

söndag 7 april 2019

It´s alive!!!

Igår var det soligt och då passade vi på att jobba lite i trädgården.Jag rensade lite fler rabatter och klippte ner några växter.

Jag har börjat att vattna lite i tunnelväxthuset och nu börjar det som jag trodde var dött att vakna.
Små pyttesparrisar kikar upp ur jorden. Nu måste jag bara bestämma var jag ska plantera dem. Det går nog inte att göra än på ett tag. Marken kanske är för kall. Jag vågar inte chansa.


Vintersallaten börjar växa igen. Snart får jag ihop till nån sallad. Kanske till påsk.


Vitlöken kikar upp i pallkragarna.

Min vintersådd jag gjorde i januari och som låg under snö ser ut så här nu. Nästa år så kommer jag att så mer av en del växter på så sätt istället för att ha dem inomhus. Det spar tid och plats.



Jag sådde lite i lilla växthuset. Spenat, ruccola, vintersallat, rädisor och dill.
De hinner jag skörda innan jag planterar ut nåt annat i sommar.


Jag beställde sättpotatis för ett tag sen och nu har de kommit. Sötpotatisplantorna levereras dock senare. Kanske lika bra det. Jag har inte plats.
De sorterna jag beställde är Asterix, Jazzy och Amandine. När jag skulle ta fram min egna sättpotatis från förra året, så hittade jag en påse med ätbar potatis som vi hade glömt bort. De har börjat gro och blivit lite skrumpna. De får bli sättpotatis de med.
Jag har lagt dem i lådor så att de kan gro lite innan jag planterar ut dem. Det kanske är för kallt i jorden ännu. De står nu i sovrummet. Man får se det som en kul inredningsdetalj 😁

Jag var tvungen att stuva om lite bland mina plantor. En del har vuxit sig så höga att de når upp till belysningen. Jag fick ställa lägre plantor under dem och en del bredvid. En del av prydnadssakerna som jag har i fönstret i båtrummet, fick plockas bort och ge plats åt växtligheten.


Melonerna ränner iväg. Jag planterade om dem förra helgen och de fick varsin pinne att krama om. De står bredvid några chiliplantor och kramar om dem med, om de får chansen.
Får snart flytta på dem till en bättre plats.
Snart ryker väl Bonus utkiksplats i hallen.
Idag söndag regnar det ute, så jag passar på att städa och tvätta.

Ha det!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Nice! 👍🏻