Vem är jag egentligen

Jag är en vanlig kvinna som går i vanliga skor. Jag har lite olika intressen men som jag ännu inte behärskar till fullo. Men hur kul vore det om så var fallet. Går och påtar i min trädgård och försöker få det hemtrevligt i huset. Bor tillsammans med Thomas som varit min "gubbe" i 24år. Vi har varsin son, men de är vuxna och har egna hem nu.

torsdag 22 april 2021

Från potatis till påsk

 Det var en månad sen jag bloggade. Min dator är ju trasig och jag har inte köpt någon ny. Jag får använda min jobbdator så det blir lite krångligare.
Jag tänkte börja från igår och gå bakåt i tiden.

Ni som tycker att det är dötrist att titta på mina odlingsinlägg, kan scrolla ner en bit och läsa om vårt påskfirande istället om ni vill.

Igår sa SMHI att det skulle regna och snöa de närmaste dagarna. Vädret var ju fantastiskt i helgen, men nu vänder det igen.

Jag och Thomas for ut i går eftermiddag och satt potatis.
Det blev två bäddar i landet med 4 sorter.

Hur bäddarna kunde bli så olika breda får ni fråga Thomas om. Förmodligen kommer det att växa potatis i kanterna på den smala bädden och då får vi fixa till den lite.

Från Höger till vänster: Queen Anne, Asterix, Aspargus och Marine.

I skogslandet sattes 2 sorter. 

Från Höger till vänster: Juliette och Cherie.

I skrivandet stund öser regnet ner. Vilken tajming!!!

I helgen var det ju soligt och varmt ute. Då passade jag på att jobba i trädgården.

Jag grävde ner bokashin som jag hade förvarat i en stor tunna under vintern. Det räckte till de tre långa odlingslådorna utanför lilla växthuset och till en halv av de mindre.

Jag grävde också upp maskar som lever gott i min jordfabrik nere vid tunneln och lade dem på bokashin. Nu blir det fest för maskarna.

Det luktar ju inte så gott men för masken luktar det säkert "eau de cologne".



Jag hann också med att rensa i rabatterna, kratta och göra fint utanför lilla växthuset.

Vitlöken väcktes genom att ta bort lövtäcket och sen fick de rejält med gödsel.


Så här ser man ut efter att ha myllrat ner pelletrerad ko- och hönsgödsel. De fick även blodmjöl. Skulle ha varit benmjöl, men min hjärna tänkte fel. Får hoppas att det går bra ändå.


Jag ställde också in alla vintersådder i tunneln och passade på att så lite mer dill i ett pluggbrätte.

Tanken är att jag ska trycka ner dill lite här och där mellan mina odlingar där det finns plats.



Vintersådderna som jag ställde in i tunneln för ca 2 veckor sen, har börjat sätta fart. Bilden är tagen 17:e April, men igår när jag var nere och vattnade, så såg det lite roligare ut.

Ramslöken har överlevt fint i tunneln. Men musen har varit framme och bitit av en del av bladen. Den har sen lagt alla blad snyggt och prydligt mellan två krukor. Jag planterade om tre av krukorna i en stor kruka. Kändes som att det var en bra idé. Vet ju inte var i trädgården jag ska sätta dem annars. Nu blir det till att ha dem i krukor istället för att plantera ut dem i trädgården.



Inomhus är det en djungel som vanligt vid den här tiden på året.

Båtrummet såg ut så här 10 April. Nu har jag flyttat några av chilin och paprikan till fönstret.



Några krukor med basilika står bredvid chilin och paprikan och jag har till och med fått 3-4 chilisar på en planta (inte på basilikan alltså. Det vore ju mystiskt).


Purjolöken och löken har jag också ställt i fönstret. Purjon ser fin ut men löken är tanig. Efter kommande köldknäpp, så måste jag plantera ut dem där jag nu ska ha dem (?).

Malabarspenaten såg ut så här 14 April. Nu är de ännu större. Jag måste plantera om dem i större krukor och ska hitta någon båge som jag kan vira runt dem på.


Jag köpte några roliga tomater till påsk på ica, och de var supergoda. Sorten heter Adora, och jag var tvungen att ta frön från dem. De såddes 10 April. Nu är det spännande.




Nu till påskhelgen!!!

Vi blev några här hemma i påsk. Jimmy och Rubin kom redan på torsdagen. Johanna och Louen firade påsk med hennes föräldrar i Göteborg. Fredrik dök upp på fredagen.

Rubin hade önskat sig en lekstuga och grabbarna spenderade hela fredagen med att bygga en. Själv lagade jag en massa mat och gjorde äppelpaj.




De fick fortsätta en stund på påskafton, men till slut blev den så här fin. Lekstugan blev snabbt ett fängelse och de som begick brott fick snällt krypa in och begrunda sina synder.



Jimmi och Ilham kom på påskafton och vi avnjöt en sen påsklunch tillsammans.

Ilham hade bakat bröd och hennes familj har en påsktradition, där de lägger en guldpeng i en av bröden. Den som får pengen kan glädjas av ett år av välgång. Ilham hade lagt pengar i två bröd och Rubin och Fredrik hade tur.

Fredrik var så snäll och gav Rubin sin peng, så Rubins välgångsår började bra.




Så här trevligt hade vi det.



Efter maten var det dax att undersöka om påskharen hade varit och lämnat några påskägg.

Det hade han. Eller, jag och Ilham gick ut och gömde alla äggen. Jag gömde Ilhams och Ilham gömde mitt, så vi också kunde vara med och leta. Fredrik och Rubin hade fått lite större ägg än oss andra. De var guldfärgade och jag hade förklarat detta för Fredrik och de andra. Jag talade om för honom att om han hittade ett guldägg som låg ovanpå några presenter, så var det Rubins ägg. Hans guldägg låg nån annanstans. Efter en stund kom en glad Fredrik springades med ett grönt ägg. Det var Ilhams han hade hittat, så han fick snällt lägga tillbaka det där han hittade det och ge sig ut på jakt efter sitt guldägg. Alla hittade till slut sina påskägg och började att smaska i sig gottisarna.


På kvällen blev det filmvisning och vi drack lite gott vin. Jimmy somnade när han skulle lägga Rubin och vi lät honom sova.

På söndagen lekte grabbarna med lekstugan. Tjejjerna fick inte vara med för Rubin. Bara killar var välkomna.

Jimmi måste ha begått något hemskt brott och fick sitta i finkan en stund. Rubin lade stenar framför dörren så att han inte skulle smita.

Jimmi hade lovat en kompis att han skulle hjälpa till med hans båt på eftermiddagen, så de skulle åka redan vid lunch. Vi fick låna en barnstol av snälla grannen, då Jimmy och Rubin blev lovade skjuts hem. 

Vi hade tänkt att sitta vid grillplatsen och grilla korv, men vi fick grilla dem på gasolgrillen istället. Det skulle ta för lång tid innan det blev nån mat annars.


Fredrik hann att få i sig lite påskmatsrester innan det var dax för honom att åka hem. De skulle äta tårta på boendet på kvällen och det ville han inte missa.

Sen blev det otroligt tyst härhemma och jag började genast längta tills de kommer och hälsar på igen. Nästa gång hoppas jag att Johanna och Louen också kommer. Det var så länge sen vi sågs.

Glad påsk i efterskott då.

Vi hörs!!


Inga kommentarer: