Vem är jag egentligen

Jag är en vanlig kvinna som går i vanliga skor. Jag har lite olika intressen men som jag ännu inte behärskar till fullo. Men hur kul vore det om så var fallet. Går och påtar i min trädgård och försöker få det hemtrevligt i huset. Bor tillsammans med Thomas som varit min "gubbe" i 24år. Vi har varsin son, men de är vuxna och har egna hem nu.

måndag 6 januari 2020

Nytt år igen

Usch va länge sen jag skrev nåt. Det har varit smärre kaotiskt under november och december, men nu är jag här igen.
I slutet på november var vi i Sydafrika på konferensresa.
Vi flög till Johannesburg och åkte sen till en resort som heter Mabula Game Lodge.
Vi var på två safariresor. En samma eftermiddag vi kom och en på morgonen därpå. 
Jag tog så många bilder på djuren och det går ju inte att lägga ut alla här, så jag lägger bara ut giraffen.


Efter andra safarin, flög vi till Kapstaden och fortsatte konferensresan där. 
Man blev målad i ansiktet vid två tillfällen. Vid första middagen på Mabula och vid andra middagen i Kapstaden.
Kanske nåt att roa sig med på midsommar?



En av aktiviteterna var att åka till Goda Hoppsudden. På vägen dit, hälsade vi på pingvinerna.

Jag och 13st till, stannade kvar i Kapstaden i 3 nätter till. Så här fint bodde vi.

Det har varit jul också. Detta hade jultomten lämnat på trappen under julnatten. Bästa klappen måste nog vara den söndertuggade, skitiga hundleksaken. Tack tomten!!!!

Trots all kaos i december, så fick vi till en julgran. Här är årets.

Det häll inte på att bli något firande hos Jimmi och Johanna. De var sjuka, men orkade ha oss där några timmar ändå. De timmarna var supertrevliga och vi var hemma strax efter 18.00.

Här poserar Thomas och Fredrik i sina finkläder innan avfärden dit. Thomas skojar och har dragit ut en bit av skjortan ur gylfen. Fredrik tyckte att han skulle ha det så.


Thomten kom även i år.

På annandagen kom mina två älsklingar, Jimmi och Ilham. De fick varsin "snugrug" av tomten och Jimmi ser ut som Jesus när han har den på.

Så var det dags igen att påbörja odlingssäsongen. Den 28 december, sådde jag aubergine, chili, paprika och två sorters tomater. Det är supertidigt för tomaterna, men jag sådde några av varje, för att sen ta skott på dem. 


Jag sådde även lite purjo och röd lök.

Det blev också en liten skål med ärtskott.

Igår var det ganska fint väder så jag passade på att städa i växthusen. Det stod kvar en massa plantor som jag grävde upp och lade på komposten. 
Det står lite spetskål kvar som verkar ha stannat av i växten. Får se i vår om de vaknar igen.


 I tunnelväxthuset står lådor färdiga för vintersådd. Det vill ju inte bli kallt och snöa, så jag får vänta lite med det.

Idag (6/1) var jag tvungen att så lite till. Det blev några tomater och mer purjo. Satte en liten skål med ärtskott och två krukor med Timjan också.

Avslutar med några bilder som jag hittade när jag städade ur ett skåp. Vet inte vilka år de är ifrån. Men håll tillgodo ändå.



Kram, Sussi.

Inga kommentarer: