Vem är jag egentligen

Jag är en vanlig kvinna som går i vanliga skor. Jag har lite olika intressen men som jag ännu inte behärskar till fullo. Men hur kul vore det om så var fallet. Går och påtar i min trädgård och försöker få det hemtrevligt i huset. Bor tillsammans med Thomas som varit min "gubbe" i 24år. Vi har varsin son, men de är vuxna och har egna hem nu.

söndag 13 oktober 2013

Egen yoghurt

Förra gången så berättade jag att jag försökte mig på att göra egen yoghurt. Det gick ju åt………….. H.V.T.E
Det blev yoghurt, men en väldigt lös och blaskig sådan. Jag fick bege mig ut i cyberrymden igen och läsa mer om detta. I förrgår gjorde jag en ny sats. Den blev riktigt bra. Dock inte så tjock som jag ville. Konsistensen blev som filmjölk, men det får man väl vara nöjd med. God smak också. Så här gör man:

006
Ingredienser:
1 Liter gammaldags mjölk (3% fungerar också)
1 dl naturell yoghurt

Värm sakta upp mjölken så den nästan kokar. Det är viktigt att så mycket vatten som möjligt ångas bort. Då blir yoghurten krämigare. När mjölken är jättevarm (ca 85-90grader om du har termometer), ta undan kastrullen och ställ den åt sidan för att svalna. Lägg inget lock på, vi vill som sagt att vatten ångas bort.
När temperaturen är nere i ca 40grader eller något varmare än fingervarmt, rör du ut yoghurten i lite av mjölken. Vispa ner yoghurtmjölken i resten av mjölken.
Häll allt i en skål eller i en termos. Jag använde en skål som jag värmde upp med lite kokhett vatten, så att den var varm när yoghurtmjölken hälldes i.
Skålen (eller termosen) ska sen stå ca 1 dygn i rumstemperatur. Jag ställde in den med en tallrik över, i mikrovågsugnen. Tanken var att ett litet utrymme kanske håller värmen lite bättre.
Det blev som sagt en jättegod yoghurt. Med lite hemgjord blåbärssylt, ännu godare.

Nästa projekt blir att göra eget smör.
Syns snart  /Sussi

Inga kommentarer: