Vem är jag egentligen

Jag är en vanlig kvinna som går i vanliga skor. Jag har lite olika intressen men som jag ännu inte behärskar till fullo. Men hur kul vore det om så var fallet. Går och påtar i min trädgård och försöker få det hemtrevligt i huset. Bor tillsammans med Thomas som varit min "gubbe" i 24år. Vi har varsin son, men de är vuxna och har egna hem nu.

tisdag 4 juli 2023

Semesterdag nr 2

Har precis varit ute och ansat tomaterna. Det har regnat en del och det är fuktigt i jorden nu. Om tomaternas nedre blad blir jordiga och blöta, är det stor risk att de blir mer mottagliga för sjukdomar.

En del av min vitlök mår inte så bra. Tror att det beror på torkan. Jag har vitlök i 4 lådor iår. De två som står utanför lilla växthuset, ser eländiga ut. Det var dock de små klyftorna från sättvitlöken jag satte där. De har börjat vika sig, så jag får väl skörda dem snart.

De som står vi gamla tunneln ser friskare ut. Framför dem har jag purjolök. De växer ganska trögt. En del har dött i värmen.

Den gula löken kämpar på. Nu när det regnat ett par dagar, kanske de sätter fart.


Jordgubbslandet som jag gjorde förra året av skott från gamla plantor, har inte blommat. Supertrist. Kanske är det så det ska vara. De kanske levererar nästa år istället.
Jag ska utöka jordgubbslandet i år. Så fort de börjar skjuta ut skott, så ska jag ta hand om dem.

Däremot kommer det några jordisar från de plantorna vi köpte förra året, och som jag satte i en pallkrage.
Framför kragen har jag satt ärtor. Kommer inte ihåg om det är märgärtor eller sockerärtor. 
Jag hade några plantor kvar och var tvungen att improvisera. Jag hade några små pallkragar i gamla tunneln, så jag placerade en av dem där.

De verkar trivas.


De andra ärtorna satte jag i lådan utanför lilla växthuset. Det går sådär. Det är bl a lokförare Bergfälts jätteärtor, Gotländsk blåärt och Klenshyttan.


I en annan låda går det bättre. Här verkar de trivas. Jag tror att detta är sockerärtor. Vi får se. De bör snart börja blomma.


Något som inte gick så bra förra året, var mina brytbönor. I år går det bättre. Nu längtar jag efter att få plocka och förvälla de första bönorna. Jag har brytbönor i frysen, men det är inte samma sak. De blir så vattniga. De kan jag ha i soppor istället.


Jag har tre sorter störbrytbönor bredvid jordgubbarna. De verkar också trivas. Störarna som är klädda med hänsnät, gjorde jag förra året. Då ville inte störbönorna växa. Hoppas, hoppas det går bättre i år.


Ursäkta röran i lilla växthuset. Ja, jag ska städa. Här växer paprika, chili, padrones och tomater. Jag har några tomatplantor kvar, men jag har inte plats för dem nånstans.
Jag ville inte ha dem i lilla växthuset, för det blir så höga och det blir bara kaos. Men, jag får väl plantera dem där ändå. Jag har en låda kvar som jag inte planterat något i. Jag kanske kan toppa dem när de blivit alldeles för höga och låta sidoskott producera tomater istället. 
Det står också en luffagurka som behöver planteras nånstans. Frågan är bara var?????


Det vankas tårta idag också. Herrn i huset fyller år. 
Stort grattis till 59-åringen!!!

Vi syns!

Sussi

Inga kommentarer: