Vem är jag egentligen

Jag är en vanlig kvinna som går i vanliga skor. Jag har lite olika intressen men som jag ännu inte behärskar till fullo. Men hur kul vore det om så var fallet. Går och påtar i min trädgård och försöker få det hemtrevligt i huset. Bor tillsammans med Thomas som varit min "gubbe" i 24år. Vi har varsin son, men de är vuxna och har egna hem nu.

måndag 3 juli 2023

Årets semester börjar bra

Hej igen.

Årets semester har precis börjat. Under en lång tid har det varit vackert väder, och otroligt torrt. Denna vecka ska det regna varje dag. Men, det är bra. Trädgården behöver verkligen vattenpåfyllning. Jag får hitta på saker att göra inne istället.

I lördags kom min lille kille på besök. Vi hade en fantastisk dag tillsammans. Vi åt len god lunch och på kvällen grillade vi. Det blev en hel del gosande. Filip är så fin och han luktar såååå gott. Han är en väldigt lugn bebis. I alla fall än så länge 😉. Han är nöjd för det mesta. Om ett par dagar blir han 2 månader gammal.



Thomas långa ben blir till en bekväm stol.


Han gillar att ligga i farmors fanm. Men man måste stå upp. Att sitta ner är inge kul. Det tar inte lång stund innan han somnar. Jag måste vara otroligt mjuk😄.



Nu går jag här hemma och bara längtar till nästa gång jag får mysa med honom.

Det har hänt massor i trädgården och det har inte hänt något alls.

Jag har haft fullt sjå med att driva upp och plantera ut alla grönsaker under våren. Att göra iordning tunnelväxthuset har fått skjutas på framtiden. Nu under sommaren ska jag väl få lite mer tid till att få ordning och reda på allt.

Det har varit en otroligt kall vår, så det har inte gått att plantera ut något, då vi fortfarande hade frostnätter i början på maj.
Potatisen sattes ut den 12 maj. Jag lade dem direkt på marken och lade lite fermenterat gräs under varje potatis. Sen lade jag ett lager med hö över. Det har inte fungerat så bra. Endast ett fåtal potatisar har börjat skjuta blast.


Jag satte också potatis i några hinkar och 4st i tunnelväxthuset. Vi hade egenodlad färskpotatis till midsommar. Det måste jag göra även nästa år.
Denna bild är tagen 21 maj.

Denna bild är från 4:e Juni.

Jag var ute igår och band upp tomater, ansade gurk- och melonplantor i tunnelväxthuset. De växer snabbt nu. Det händer något varje dag.

Denna bild är tagen 21:a maj. Ett par dagar tidigare hade jag satt ut en tomatplanta för att testa om det var varmt nog. Här har jag satt ut ett par till. Det är de höga sorterna som får stå i tunneln.


Nedan bild är tagen 2 juli. Framför tomaterna har jag satt en rad med purjo och gul lök samt två rader med 2 olika sorter rödbetor. En rödbeta och en gulbeta. 

Längst bort i hörnan växer meloner och en luffagurka.



I mitten av tunneln står 4 baljor med tomater. De ska inte stå där sen. De skall ställas ut. Jag ska nämligen bygga en liten fikaplats i mitten av tunneln. Men just nu står det annat där.



Utanför är det kaos. Här står alla tomater som jag planterat i krukor. Längst ner i högra hörnan står potatishinkarna.
Ogräset håller på att ta över. Även här skall jag göra iordning så att det ser snyggt ut. Ska försöka få fram träflis som ska läggas ut, både utanför och inne i tunneln


Trots att jag sådde massor av squash, så fick jag bara fram några få plantor. I tunneln växer 4st.


På andra sidan, växer gurka och melon. Det blommar för fullt och plantorna skickar iväg sidoskott som jag hela tiden får gå och klippa bort. Jag tar inte alla, men jag försöker att ta bort dem som kommer längst ner. De som skjuter ut högra upp är lättare att binda upp.


De första gurkorna kommer nu. Det går fort.



Jag sådde dill i en av lådorna utanför lilla växthuset. Det gick inte alls. Det har varit alldeles för torrt, trots att jag vattnat då och då.. Jag provade att sätta ner två 100/1000 tomater och två gurkor. Gurkorna får växa längs sidan på lådan. Jag har några plantor kvar som jag inte har haft plats för. De kanske jag kan sätta i den lådan. Får se vad det blir. En blandning av broccoli, kål och blommor kanske.


Det ska regna idag med. Kanske kan jag gå ut när det är uppehåll och fixa lite.
Det får vara nog med bloggande för idag. Jag har massor med mer bilder jag tog igår, men jag får göra ett nytt inlägg imorgon om det.

Ha det!
Sussi


Inga kommentarer: