Vem är jag egentligen

Jag är en vanlig kvinna som går i vanliga skor. Jag har lite olika intressen men som jag ännu inte behärskar till fullo. Men hur kul vore det om så var fallet. Går och påtar i min trädgård och försöker få det hemtrevligt i huset. Bor tillsammans med Thomas som varit min "gubbe" i 24år. Vi har varsin son, men de är vuxna och har egna hem nu.

tisdag 11 juli 2023

Ett par dagar på Öland

Vi har varit ett par dagar på Öland. Thomas pappa Bosse, flyttade dit för 8 år sedan.
Thomas har varit och hälsat på honom en gång tidigare. Jag har tjatat om att åka dit, men det har inte blivit av förrän nu.

Vi har velat se Wardruna ett par år, och när vi upptäckte att de skulle spela på Borgholms slottsruin lördag 8/7, så gjorde vi slag i saken, bokade biljetter och åkte ner.



Vi åkte i fredags och kom ner vid 7-tiden på kvällen. Det tog ca 7 timmar att ta sig dit. Vi stannade och åt på Tindered Lantkök i Edsbruk. Ett mysigt ställe som låg vid en liten sjö. Här sitter Thomas på deras veranda och väntar på sin viltburgare.


På lördagen gjorde vi en utflykt till Eketorps borg som ligger på södra Öland. Borgen byggdes på 300-talet.  1977-1978 åeruppbyggdes borgen och är nu en turistattraktion väl värd att besöka.





Utanför borgområdet, fanns en foodtruck. Vi passade på att äta lunch där. Det blev bakad potatis med skagenröra till alla 3.


Vi lämnade av Bosse hemma och åkte sen upp till Borgholms slottsruin. Jag ville gå in och titta på borgen och utställningarna där inne, innan konserten.






Innan konserten åt vi middag på restaurangen Systrarna på höjden, som låg utanför borgen.

Wardrunas uppträdande skulle börja kl 21:15, men innan dess uppträdde Maria Boiwe. Det var inte så bra tyckte vi, men det var trevligt att sitta på borggården och titta på alla människor.
Thomas tog en panoramabild, men det ser väldigt konstigt ut.

Wardrunas konsert var jättebra. Framåt kvällen, när solen gått ner, var färgspelen helt otroliga.





Här är ett litet smakprov på konserten.


På söndagen tog vi en tur till Långe Jan.



Därefter åkte vi ner till hamnen i Mörbylånga för att plocka lite sten.



Vi hittade en del som vi släpade hem.



Vi hittade också denna lustiga figur. Den var vi såklart tvungen att ta med oss. Han är nog minst 1 miljon år gammal..... eller inte.





Därefter åkte vi till Arontorp och åt Kroppkakor. Det var ingen höjdarupplevelse. Kroppkakorna var det nog inget fel på. Vi tyckte bara inte om smaken på dem. De var väldigt salta och restaurangen såg ut som en skolmatsal. Inte trevligt alls. Jag tog inga bilder här. Nästa gång får vi åka norrut och prova något av de andra kroppkakerestaurangerna.

På måndagen var det dax att åka hem, men innan dess tog vi en tur längs östra sidan. Det finns ett museum med träskulpturer mm. Det heter J.A.G.S museum. Det var dock stängt, så vi åkte vidare till en glasblåsarverkstad. Den heter Oldergaarden.
Det fanns en del häftiga kreationer. Här visas ett samarbete med en smed som heter Alvar Anderson. Har du 275.000kr över, så är vikingaskeppet ditt.


Vi svängde också in på två loppisar och en krukmakerska. Jag köpte en vas/skål och ett tvålfat.



Därefter körde vi ner till en strand för att se om vi kunde hitta fler fina stenar. Men det fanns inte mycket till småsten här. Det luktade väldigt illa där. En blandning av hav, rutten tång och kobajs. Inte något trevigt ställe att bada på.


Sen var det dax att åka hem. Vi åkte förbi Färjestaden, en mysig liten hamnstad och hamnade på Ölands Choklads hamncafé.  Vi åt Scrocchiarella, som är en typ av surdegspizza. "Pizzabotten" var nästan som en focaccia.  Den var otroligt god och nu måste jag försöka kopiera den. Det blir till att sätta en surdeg hemma nu.




Vi var hemma ca 22:30 och jag stöp i säng.

Idag blir det till att jobba lite i trädgården.

Vi hörs!!
Sussi

Inga kommentarer: